Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-27, 07:51   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Du måste göra någonting med alpha-kanalerna, tror jag.
Jag vet dock inte hur man gör det i paint shop...
Det kanske finns information någonstans ute på nätet.

Har letat lite på nätet. Har bara hittat, hur man gör transparant bakgrund på gif och png bilder. Fanns en hel del, att gå igenom. Så man får lägga några timmar till och gå igenom allt.

Det här med alpha-kanalerna, är ett ? för mig.
Vad är alpha-kanaler för något.
För mig, låter det som något tillbehör till det gamla 70-80-tals programet Månbas-alpha.

----------------------------------------------------------------------

när du fått rutorna är den transparant... Sen får du spara dem som TGA eller GIF för att behålla den transparant..[/quote]

Har fått himlen transparant som gif och bmp, men inte som tga. Men när jag provar med bmp och lägger på bilden på objektet i Gmax, så blir himlen svart.

Bakgrunderna på bilderna ovan. Är gjorda som box i Gmax. Men dessa bilder, där jag försöker att få himlen transparant.
Där har jag gjort objektet som plane. Alltså bild från ett håll och vrider jag på objektet, så är det genomskinligt från andra hållet.

Finns det någon liten ruta i Gmax, som eventuellt måste kryssas i.

EDIT: Har kommit så här långt. Så jag får bort himlen, sen har jag kört fast. Har provat att spara som TGA, BMP, PNG och JPG och tagit dessa bilder och fört på objektet i Gmax. Där tar det tvärstopp. Himlen blir svart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg A1.jpg (57.8 KB, 466 visningar)
Filtyp: jpg A2.jpg (63.5 KB, 458 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2008-10-27 klockan 09:08.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat