Saxar in ett svar i en av bildtrådarna. Tror att svaret i allmänhet kan vara relevant för diskussionen här.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Visst, din kritik är lite hård men jag vill ha kritik och tips och det har jag fått! Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång, och det är super!
Tack!
En del i att få konstruktiv kritik handlar om att ta emot kritik. Det jag menar är det är en sak att läsa och acceptera kritiken. Men det som verkligen gör att man lär sig till nästa gång är att man förstår kritiken.
Jag är inget facit. Ingen som ger någon kritik är ett facit. Så ytterliggare del i att lära sig av konstruktiv kritik är att diskutera den. Det gör att man förstår vad kritikern menar.
Så jag undrar om du förstår allt jag skrev? Var inte rädd för att fråga om det är det minsta du undrar över.
För i och med att det tar mycket tid (och analyserande) att ge konstruktiv kritik (25 30 mintuer för kritiken ovan) så vill man att det hamnar i god jord. Att det inte är förgäves. Så feedbacken på kritiken är nästan lika viktigt som kritiken. Annars blir man inte så motiverad att ge konstruktiv kritik nästa gång. Detta är extra viktigt i ett forum som detta då man endast har kontakt genom text och inte genom det visuella.
Det kan vara svårt att bekräfta vad det är man har förståt. Men ett tips kan vara att i stället för att skriva "...nu vet jag vad jag ska tänka på" kan det vara bra att skriva ett svar med VAD det är man kommer att tänka på till nästa gång. I alla fall jag fungerar så att jag tänker efter först när jag tvingar mig att tänka, som man gör när man skriver ner det t.ex.
Jag skriver detta i all välmening dels för att du ska förstå varför folk i forumet kanske inte är så pigga på att ge konstruktiv kritik. Men främst skriver jag detta för att du verkligen ska ta till dig den kritik jag gav dig.
Med mycket vänliga hälsningar / Alex
|