Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!
|
Var går gränsen för en duktig fotograf enligt dig då? Jag kan villigt erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att kommentera bilder, brukar oftast bara klicka och titta...och de gångerna jag kommenterar, då handlar det oftast om en lite skojsig kommentar, antingen till den som tog bilden eller som ett svar på en tidigare kommentar i den aktuella tråden.
Hade jag kännt att jag är rätt person för att ge konstruktiv kritik, så hade jag gjort det...men eftersom jag inte kan mycket om det tekniska, hoppar jag över den biten. Det jag vill komma till, som jag sagt tidigare i denna tråden är att det finns många olika sätt att lära sig mer, och ett av de sätten är att lyssna på vad andra har att säga!
Ett annat sätt är att hitta dina små förebilder, studera deras bilder, hur de gör och sen utgå därifrån och hitta din egen lilla nisch, tex Daniel...han verkar ju ha fastnat för att fota flygplan, och då jobbar han på att bli bra på det, testar nya saker, är lite påhittig och nyfiken...det är då resultaten kommer. Hitta en plats i din hemtrakt, där du kan få utlopp för din nyfikenhet och prova nya saker, ställa in olika slutartider osv, lägga skärpan på olika ställen...försök jobba på att hitta något som du trivs med, din egen stil med andra ord. Lek och lär, det är så jag lärt mig det lilla jag kan...tillsammans med motivation och inspiration från de förebilder jag har.