Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
Får jag bara klämma in i tråden o säga att allt inom foto handlar ju inte om tekniken, i många fall även motivet.. Fotar jag konserter fotar man band man gillar, fotar man tåg fotar man tåg man gillar, fotar man tjejer så fotar man tjejer som man tycker ser bra ut, inte för det tekniska osv..
Som att man sen skulle säga, "det var en vacker tjej, men eftersom bilden är centralkompad så blir jag ju tvungen att kasta den."
|
Håller med där. En perfekt bild är enligt mig en bild med bra balans mellan motiv och fototeknik. En jättegrynig, sned och oskarp bild på min idol är bra ur motivets synpunkt, dock hade den varit betydligt mer iögonfallande om den hade varit tekniskt lyckad.
Tvärtom tycker jag inte riktigt att det fungerar dock. En tekniskt perfekt bild på en gatsten på ett köksbord är totalt ointressant för mig, trots perfekt exponering, skärpedjup och kontrast. Man kan ju diskutera vad som är intressant eller inte, men det spelar ingen roll i detta sammanhang, utan ett intressant motiv faller allt.
Att hitta en perfekt balans mellan motiv och fototeknik är det som driver mitt fotograferande vidare, oavsett vilket motiv det handlar om. Olika motiv kräver, enligt mig, olika teknik.