"Ursprungligen postat av Julian
Är man lokförare på detta forum får man kommentarer för nästan vilken bild som helst. Det är också mycket lättare att få upp nåt i galleriet. Menmen, jag postar sällan här längre. Har liksom gett upp med att få ut nåt av det här forumet. Det kan vara kul att titta på bilder då och då. Din bild var jättesnygg Robert"
"Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Har du tänkt på varför det kan vara på det viset? Är man lokförare är man för det första skiftarbetare och har ofta möjlighet/kravet på sig att vara vaken på konstiga tider vilket också innebär att vi upplever ljus som inte är så värst standard. En tidig morgon/sen kväll då ett godståg åker in på sidan på någon station vet man ofta inte i förväg när det kommer att ske men om föraren råkar ha med sig kameran kan det visa sig vara jackpot! Du skulle bara veta vad man har sett för vyer under konstiga tider på dygnet...
För det andra så sitter lokföraren hela tiden och tittar på den miljö som andra ser lite då och då eller kanske aldrig. Framförallt ser man iband ställen som man misstänker kan bli en snygg bild. Om jag då från förarplats ser en punkt vid sidan av banan under en längre tid utan att något skymmer så betyder det också att jag omvänt har en bra och öppen fotoplats. Vi lär oss helt enkelt motivet då vi jobbar.
För det tredje så är det vårat "kontor" ni andra fotograferar vilket innebär att vi kan ta en bild mycket närmare om vi kliver ur "kontorsstolen" tillfälligt men andra måste fota in i byggnaden utifrån så att säga.
Det är några saker angående de möjligheter som serveras lokförare som inte ni som gör annat än kör tåg får, men därmed inte sagt allt! Är man hängiven naturfotograf lär man sig saker och ting förr eller senare om man är driven, inte bara om man är viltvårdare i skogen där man fotar. Vem som helst kan kolla upp vilka tåg som ska gå på olika sträckor via bl a Banverkets hemsida och Tydal.nu. Reka fotoplatser tar en del tid men det brukar vara värt det och är lättast gjort med bil. Där kan jag tillägga att jag inte har varken bil eller körkort och det går att ta sig fram ändå.
Jag är ganska övertygad om att om man lade upp bilder för granskning utan namn hade ändå samma bilder antagits till Galleriet. Att hävda att det bara är för att någon är lokförare tycker jag snarast avslöjar något om din känsla för fotografering och det är ganska lågt att påstå! Är det inte så att du själv skriver positivia kommentarer till folks bilder kanske? Kolla om du har skrivit fler kommentarer till bilder tagna av lokförare eller inte, där har du i så fall svaret och slipper spekulera mer på det här viset. Som en jämförelse kan man tillägga att det finns signaturer som inte jobbar på järnvägen som finns i galleriet med ett flertal bilder. Riktigt bra bilder!
Man ser nästan direkt på en bild om den har "det" eller inte, man behöver inte kontrollera om den som har lagt in den är lokförare eller inte! Jobba på med bilderna, kolla vad det är som gör bilderna i galleriet bra och försök hitta ett sätt att få till de egna bilderna på samma sätt! Detta säger jag till dig och alla ni andra som tycker det är svårt att få in bilder i galleriet! Kom också ihåg att det refuseras en hel del bilder tagna av lokförare också...
PS. Har du testat att vara medlem på
http://www.fotosidan.se? Där finns det verkligen hur mycket som helst att lära om fotografi av både amatörer som ärkeproffs! Att lyssna på andras kritik av ens bilder är verkligen lärorikt och att titta på andras bilder är otroligt inspirerande! En annan sida som innehåller en hel del balla bilder är
http://railpictures.net. Där ser du massor med fantastiska järnvägsbilder och en hel del strålande exempel på snygg komposition! DS."