Citat:
Ursprungligen postat av Joel
Jag använder en huvudtrigger i mitten av vägskyddet och sedan en till bortanför mötesspåret för att förlänga aktiveringstiden. Efter att ha testat att köra tåget igen så är det precis när tåget når den överlappande huvudtriggern som vägskyddet stängs.
|
Ok, jag tror jag ser problemet nu. Först och främst tror jag det ligger till så här, rätta mig om jag har fel: En skillnad i verkligheten är att spårledningar (trigger i Trainz)
kan gå igenom växlar åt bägge håll oavsett växelns läge, vilket inte går i TRS. I Trainz kan därför ett tåg "gömma sig" bakom en växel vilket gör att logiken tror att vägskyddet inte är belagt. Det går däremot att lura spelet genom att sätta ytterligare en trigger "på andra sidan" växeln.
Öppningstriggern blir dock problematisk eftersom logiken inte kan avgöra om tåget är på en överlappning eller om det kommit ytterligare ett tåg (eller en losskoppling som skett) i vägskyddet. I ditt fall måste vägskyddet stänga eftersom det inte kan utesluta att det kommit in ett tåg från andra hållet exvis. Jag har dock ingen enkel lösning på det problemet. Det går naturligtvis att ta bort öppningstriggern, men då blir ju stängningstiden väldigt lång.