Visa ett inlägg
Gammal 2002-08-10, 15:45   #7
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hej!

En av dom roligaste sakerna på mitt sommarlov var när jag åkte Y1 med Hans Pursche. Jag frågade honom någon gång om jag kanske kunde få åka med honom, det skall nog kunna ordnas sa han.

Han körde i Nässjö på Söndagen och då var jag välkommen. Visst tänkte jag: Det går ju X2000 mellan Linköping - Nässjö också så jag knallade ner till stationen köpte min biljett 150:- resan...

Ringde Pursche sen när X2000 rusat in på Nässjö och kom fram till förarhytten, hälsade på honom och han berättade lite vad det var för tåg vi skulle åka i. Sålde biljetter till resanden gjorde han också.
Men varmt var det kan jag säga. Men jag hade köpt med mig tre drickor innan. Dags för avgång. Det var otroligt coolt att få åka i förarhytten. Har aldrig vart med om något så häftigt. Han visade mig ATC:n och vad som hände lite om han körde för fort samtidigt som vi växlades in på ett enkelspår. Jag vart förvånad över att det var betongslipers och en väldigt fin bana för rälsbussar tänkte jag. Men detta berodde på att många godståg gick på denna bana.

Sedan stannade vi vid den första station, förvånades av hur bra bromsarna var. Vi rullade vidare och hade tågmöte. Där kom det på en kille som vart lite störd på att dom höjt biljettpriset med 9 kr.

Väl framme i Hultsfred efter att ha stått upp i 1 timma och 20 minuter visade han mig motorn, plogen, bromsen och allting sådant. Sen gick vi och kollade på en maskin som byter ut slipers för smalspårjärnväg, ja det går en smalspårare till Hultsfreds Festivalen bland annat. Sedan köpte Pursche en dricka, jag erbjöd honom en cola från mig men han köpte en på Pizzerian.

Hehe, tjejen som arbetde där kunde inte Svenska och pratade Engelska och trodde att vi skulle äta där, Pursche förklarade att han endast skulle ha "something to drink"...Vi knallade neråt mot stationen igen och satte igång tåget och började sälja biljetter. Uppehållet var på 40 minuter. Sedan åkte vi tillbaka till Nässjö med tågmöte i Eksjö. En kille kom fram och pratade med Pursche om bilar och sådant också:-) Efter ett tag kom vi fram till Nässjö igen och vi skildes åt, jag skulle åka hem med mitt X2000 klockan 21.07...

Hur som helst var det väldigt coolt, så nu funderar jag skarpt på att bli lokförare och nu har ju Pursche lärt mig en massa signaler och skyltar också=)

Tack för resan Pursche!

Med vänlig hälsning:
Pson

Pson besöker inte forumet just nu