Visa ett inlägg
Gammal 2002-08-07, 15:12   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
quote:
Nja,visserligen är el F och E18 byggda efter samma ritningar,men E 18 har lutande front

Bn
F-loket är iof inte byggda efter samma ritningar som E18, utan de svenska konstruktörerna var inspirerade av det då nya tyska loket, som för svensk del hade ett helt nytt axelföljdsarrangemang, men konstruktionen av F-loket som sådan är svensk.

1938 tillsattes en lokkommite, som skulle utreda vilken loktyp som skulle besätta behoven av snälltågstrafik på norra stambanan med 16 promille stigningar med önskemålet om 90Km/t med 480t i kroken.

I utredningen fanns även förslag på vidareutveckling av koppelstångsloken, och då i en 4-drivaxlig variant.

1942 levererades då 3st provlok, nr 601 - 603, med lite olika lösningar på både mekanik och elektrisk utrustning. Det var Nydqvist & Holm i Trollhättan som levererade loken.

1944 beställdes då serieloken, med leverans 1945 till 1949, totalt 24st.

__________________________________________________ __
_____/Mats A


Edited by - Mazz on 07 August 2002 15:14:00
Mazz besöker inte forumet just nu