|  2008-01-13, 23:47 | #11 | 
	| Medlem 
				 
				Reg.datum: Apr 2004 Ort: Lom - Norway 
					Inlägg: 1 272
				      | 
				 Vägskyddssignaler. 
 
			
			I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).Ovanstående info har jag fått från Tomas.
 
Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar.
 
V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar.Rälskontakt (ringsträcka där bommarna börjar gå ner).Orienteringstavla med tilläggstavla "V". Senast här ska föraren antingen se att v-försignalen visar fast gult, eller att v-signalen visar vitt.V-försignalV-signal
 Förklaring till bilderna.
 
 Rälskontakt: Avståndet till den punkt (från v-signalen) där bommarna börjar gå ner.Ringsträcka: Avståndet från rälskontakten till v-signalen + avståndet till den motsatta v-signalen + 30m.V-blockering: Avståndet från rälskontakten till den motsatta v-signalens rälskontakt.
 Hoppas ord och bilder förklarar funktionen på vägskyddssignalerna.
 
*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m.
-Hur det ser ut innan v-blockering inträtt.Vid rälskontakt fälls bommar och v-signlen ger vitt sken. V-blockeringen blir aktiv.Här kommer v-blockeringen till användning. Nu är tåget inne på den motsatta v-signalens ringsträcka och rälskontakt. Den motsatta v-signalen väntar också på att nå’t ska hända, men den frågar alltid först innan den gör något. Signalen har känt av tåget och frågar om dess namn och frågar SignalLibrary*1) om någon annan signal har kontroll på tåget. Om så är fallet så gör den ingenting.Efter passerad ringsträcka öppnas bommarna och signaler slår om.Efter att ha passerat hela sträckan till motsatt v-signals rälskontakt, upphör v-blockeringen.Ni som har testat min demo för repetersignalen känner redan till, att om det finns en röd huvudsignal mellan tåg och v-signal så förkortas ringsträckan före v-signalen. På samma sätt förkortas v-blockeringen om den motsatta v-signalen har en röd signal framför sig, inom sin ringsträcka.
 
				__________________svenolov
 
 I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
 
				 Senast redigerad av svenolov den 2008-01-14 klockan 00:36.
 | 
	|   |  |