Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-09, 12:38   #12
Rogge
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Gnäll beror kort sagt på att dom som gnäller antingen inte kan något själv, att dom tror att dom kan samt avundsjuka och missunsamhet. Det som gör en bild är personen som håller i kameran, inte kameran och dess inställningar. Undantag finns alltid, men jag tror att ni förstår vad jag menar.

Jag jobbar med att sälja proffessionella videokameror och professionella redigeringssystem till våra kunder som alla är professionella användare och vars alster man ser i både svenska kanaler och ibland utländska kanaler. Några av våra kunder kan väldigt lite om det rent tekniska men behärskar till fullo den svåra konsten att berätta en historia med sina bilder, en historia som SVT, TV4, mm, mm sedan köper för stora pengar. Våra kunders fokus ligger i att berätta en historia med sina bilder och struntar i kamerans bländarvärde så länge dom får den/dom bilder dom behöver för att berätta den historia dom vill få berättad.

Så kommentarer i forum om att ISO-talet är fel, bländaren står fel, mm, mm skall man bara strunta i och ignorera då det säger mer om den personen som säger det än om fotografen vars bild blir sågad. Dom som gnäller är också dom som sitter med crackade versioner av Photoshop och tror att bara dom använder Photoshop så blir deras bilder något som är utöver det vanliga. Har dom dessutom senaste versionen så visar det ännu tydligare vilka amatörer dom är. Kallar dom sig dessutom för Fotograf så kan ni räkna ut resten själva...

Ja, jag vet att det är svårt att bara strunta i kritik och håller med om att det är mycket onödigt gnäll på bilder som i mina ögon är vackra och som levererar något trots att vissa tycker att något värde i kameran borde justerats innan bilden togs eller tycker att man minnsann borde gjort ditt och datt i Photoshop innan man lade ut bilden.

Slutligen:
En person som inte kan konsten att ta en bild får sämre resultat med en systemkamera än vad en person som kan konsten att ta en bild får med en enklare kamera inställd på automatik.

Jag känner väldigt stor respekt inför alla dom personer som kan leverera bilder utan att vara tekniska gurus av något slag. Det är dessutom oftast just dessa personer som kan leverera bilder som berör människor, och det är det som är värt något.

Erik, sälj inte din systemkamera!

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat