Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag hade satsat på att byta ut ditt kit-objektiv mot ett i högre kvalité, Sigmas EX-serie är att rekommendera, t.ex. Sigma EX 18-50 f2.8. Denna optik kostar inte skjortan och presterar bra (när jag testade den i fotobutiken på en 400D). Sen kan ett batterigrepp vara ett nyttigt tillbehör, betydligt bekvämare att ta högkantsbilder samt att batteriet räcker betydligt längre.
Jag skulle även satsa på lite olika filter, t.ex. polfilter, gråfilter och ev. stjärnfilter.
Ja, det var mina funderingar det. Men du vet själv vad jag skulle lägga 16 000 på, men det har inte med det här att göra. 
|
Har hört att man skall vara extra försiktig med val av Sigmaobjektiv. Vissa ska vara i guldkant medans en del kan vara ren skit, enligt en kille vars fotokurs jag läste.
Batterigrepp är väl ok om man har pengar, men absolut inget nödvändigt, om man laddar varje gång man överför bilder till datorn. Tycker dem är rätt dyra också, men det är ju mitt tycke det.
Däremot håller jag med dig att man bör satsa på filter, det gör mycket och skyddar linsen från skit!
För att vara personligt nyfiken, hur kan en gymnasiestudent ha 16000 (om du inte sparat)?