Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Angående planering, så hitta jag ett skräckexempel. Nu vet jag inte om detta berodde på för lite planering eller inte? Men att ha byggt såpass mycket i N-skala, för att sen övergå till H0...huga!
|
Jo, den anläggningen känner jag till
Vad jag förstår så är största orsaken till skalabytet att han bygger gamla DRG och kör då uteslutande med både små och större ånglok. Små ånglok med få och fasta axlar är svårt att få 100% strömupptag på i N. Det gäller även i H0 men där har man ju lite mera att ge på sas.
Dessutom så kör han liksom jag med datorstyrt och vill ha många tåg igång samtidigt. Då är det trist om ett litet 3-axlat tanklok stannar vid låg fart i en växel...
Har full förståelse för att han till slut bytte skala men han har nog bra mycket större budget än mig.
Jag kör mest modernt i N med då framförallt boggielok och de har betydligt lättare att ta upp ström vid ojämnheter och liknande. Ett Rc-lok är inga problem att krypköra igenom även den sämst lagda växelgata, bara man håller det någerlunda rent.
Mitt enda problemlok är Du2 som ju med bara 3 fasta axlar, låg vikt och gammal konstruktion utan svänghjul är känslig. Det har jag löst med strömupptag även via första vagnen i tåget samt extra vikt av wolframgranulat i loket.
Fick ett nytt lok igår faktiskt, TGOJs T66 Kruthornet som NModell målat upp av Katos odekorerade class 66. Ett mycket läckert lok!