Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-29, 14:55   #3
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.

Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss).

Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra.
Detta låter mycket spännande Sven-Olov!
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004.

Håkan