Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-16, 14:56   #28
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Väldigt många nyheter är det…

Och fler blir det…

Detta gäller för den senaste versionen som finns för nedladdning (2.44)

• Du kan växla mellan autopilot eller manuellt kommando i Driver med [A] tangenten som finns längst upp i HUD:en.

• Du kan välja mellan engelsk eller svensk text för standard informationen (i surveyor), samt att du kan redigera eller stänga av varje enskilt meddelande lokalt för varje session (och även välja vilket ljud du vill ha för ett specifikt meddelande).

• Utökade funktioner för klareraren, bl.a. hantering av meddelanden (events) från andra tåg, och den största och mest användbara funktionen…

• …du kan numera köra till en signal i stället för en trackmark. Denna funktion är även tillgänglig när du använder växlingsfunktionen, så du kan även backa till en signal istället för förbi en växel.

• Avståndsmätningen när du backar eller skjuter vagnar framför dig är nu exakt i varje situation. Mätningen sker alltid från den första eller sista vagnen (beroende av färdriktningen). Detta gäller f.n. enbart för ”dispatchers command” men kommer att införas även i HUD:en (HUD:en mäter f.n. enbart från lokets förarplats).

Köra till en signal, är den mest användbara funktionen när man använder min egna inbyggda path-funktion (istället för path-command som har en egen signal funktion, som är utmärkt när man skall köra över längre block t.ex. från en station till en annan). Med min inbyggda path-funktion kan man följa ett annat tåg på behörigt avstånd utan problem.
Men man kan naturligtvis även använda ”kör-till-en-signal” tillsammans med path-command.

Jag ska förklara skillnaden mellan dessa path kommandon senare, för båda har klara fördelar i olika situationer.

Du som har en fungerande session från den senaste nedladdningen, prova med att växla mellan autopilot/manuell förare, så kanske du får en känsla av hur det hela fungerar.

Innan du byter tåg i Driver, kom ihåg att sätta det tåg du lämnar i autopilot läge!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-16 klockan 16:20.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat