Ämne: JBJ R2
Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-09, 09:07   #206
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
Svar både ja och nej.
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!).

Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten.

Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal.
JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 09:09.
  Svara med citat