Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-14, 21:06   #10
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard Mera om klarerare regeln till MSL Autopilot

En uppdaterad version av MSL Dispatcher Pack (Ver.2.41) finns nu att ladda hem. Det är bara 2 st små buggar som ni knappast har uppmärksammat som är fixade i denna version (små men viktiga). AP har blivit mycket mer stabil efter detta och har nu en bra grund att stå på. Det betyder att nästa steg i detta koncept kommer tidigare än planerat.

Det är klareraren själv. Den består av en egen regel där man talar om vad "Dispatcher's driver" tillsammans med AP skall utföra. Man kan fortfarande tala om att AP ska köra till en en trackmark men det här är lite mera.

Jag kommer att dela upp 'Dispatcher Rule' i två omgångar så ni hinner smälta allt. Jag håller på att skriva en instruktion just nu, och gör samtidigt en demo till (som ni kommer att känna igen om ni provade den första), men med lite mera tillägg som använder den nya regeln.

Den här första utgåvan av 'Dispatcher Rule', som kommer härnäst, kan instruera AP att bl.a. köra VIA en trackmark, avvakta grönt ljus flera hundra meter framåt innan avgång om tåget redan står stilla (bra vid passagerarstationer) och att vänta till ett visst klockslag för avgångstid (inte bara en wait) m.m.

I utgåvan därefter kommer samma kommando att kunna lägga ut körväg, genom att använda sig av Path Library ("Dispatcher's driver" kan läsa 'paths' från Path Library). Klareraren kommer också att kunna definiera egna 'paths' oberoende av Path Rule, för kortare sträckor främst inom samma bangård. Med denna funktion kan AP också BACKA förbi en växel och sedan lägga om växeln för att köra framåt igen.

Dessa funktioner är färdiga och ganska bra utprovade men jag tar en liten bit i taget så att både ni och jag hinner med.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dispatcher_1.jpg (165.0 KB, 546 visningar)
Filtyp: jpg Dispatcher_2.jpg (173.8 KB, 538 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-09-15 klockan 19:27.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat