![]() |
Hur bromsar man optimalt inför ett stationsstopp?
Jag undrar vad det finns för metoder att bromsa optimalt, när man kör ett passagerartåg efter en tidtabell? Man vill ju inte börja bromsa för tidigt, då kan man få svårt att hålla tiderna. Sedan vill man ju inte bromsa för sent, för då måste man bromsa hårt och då blir passagerarkomforten lidande.
Jag har snickrat ihop en egen metod, med hjälp av skolfysiken, som ju säger att bromssträckan är proportionell mot hastigheten i kvadrat. Jag testade först på Acela Express. Om man tar den hastighet man just håller, dividerar med 100 och kvadrerar, så får man bromssträckan vid en inbromsning på cirka 20%. Om jag t.ex håller 120, så räknar jag: (120/100)^2 = 1.44 Jag ska alltså börja bromsa 1.44 km före stationen. Det är lite svårt att komma till 20% snabbt på exakt 1.44, så det går åt lite justering av bromsarna på slutet. Man kan antingen räkna i huvudet medan man kör, eller göra upp en liten tabell, t.ex: Hastighet Bromssträcka 150 2.25 120 1.44 100 1.00 60 0.36 30 0.09 Sedan får man provbromsa med olika lokomotiv, så att man vet dess bromsinställning för att få tabellen att stämma. För t.ex. ICE-tåget i ProTrain 1 "Rhine Valley" använder jag 10%. Sedan påverkas det också av upp- eller nerförslutningar. Jag undrar hur ni andra gör. Finns det bättre metoder? PS: Jag ser i "Preview" att tabellen inte blir snygg, men jag får det inte att bli som jag vill. Det består alltså av två kolumner. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009