![]() |
En liten dagbok om Rom-resan Del. 1
Hej!
Tänkte nu skriva en liten dagbok om min resa till Rom förra Tisdagen till Lördagen. Nu tar jag med Tisdagen. I del 2 kommer Onsdagen, Torsdagen och halva Fredagen och i del 3 kommer halva Fredagen och Lördagen. Tisdag 040426 Steg upp kl 01.20 ungefär, för att hinna äta frukost:D;), packade ner det sista i väskorna, så bar det av till skolan, där övriga väntade. Jag och 3 kompisar åkte i en bil som min kompis pappa körde, vi åkte iväg 02.00. Resan gick genom natten och dom andra 3 bilarna åkte efter. Ca 03.30 började det ljusna, ungefär som vi rullade in mot Norrköping, fast vi åkte på E4:an så vi åkte inte in på den. Men innan, utanför Linköping stannade vi för att sträcka på benen lite. Vi kom till Skavsta flygplats ca 04.40 och gick in och väntade på lärarna som hade biljetterna, sedan Checkade vi in och la in vårat bagage på ett rullband och fick ett s.k Boarding Card som vi skulle visa upp isamband med pass senare. När klockan närmade sig 06 så gick vi igen om passkontrollen och la vårat handbagage i den där detektorn eller vad det är, som ser vad som finns i väskan, gick över detektorn, inget ljud, jag var grön och fick passera. En halvtimma senare ungefär kl 06.30 ropade dom ut i högtalarna att vårt plan stod framme och gick ut till det. Kl 06.45 så lyfte det (första gången som jag har flygit faktiskt, så lite spännande var det), och vi satt i det ca 3 timmar, ungefär kl 09.45 så landade vi i Rom eller Roma som det stod, en buss väntade och vi blev skjutsna till flygterminalen, där hämtade vi våra väskor och gav oss av med en buss till Tunnelbanan. Vi steg på vid stationen Anagnia och gud vad mycket folk, alla fick stå och trängas på varandra för att kunna åka med, passerar 13 stationer, vi stiger av vid stationen Vittorio Emanuel och beger oss till hotellet där vi checkar in och får våra rum. Vi ligger 4 i samma rum och kollar lite på TV men fattar knappt nått, bara Italienska på dom. Efter en Pizza-lunch beger vi oss mot Statzione Termini, bussterminalen vid järnvägsstationen, tar tunnelbanan till station Flaminio. Sätter oss på trappan och några tar kort på oss. Sedan får vi en halvtimma att titta runt lite i små grupper med 4 i varje och vi är totalt 15 elever och 2 lärare. Sedan bär det av till Fontana di Trevi som nån kanske känner igen, b. la känt i filmen La dolce vita (eller hur det stavas), där hon Anita Ekberg badade. Efter att ha sökt upp en busslinje mot hotellet så tar vi linje 172 mot Hotellet. Vi kommer till hotellet ca 19.50. Vi ska sedan träffas kl 20.30 ungefär vid receptionen för att vänta på lärarna och gå tillsammans till kvällens matställe, en resturang som låg några kvarter söderut, där beställde jag och några till pasta, man kunde välja mellan Pasta och Pizza. Efter ett tag efter maten så betalade lärarna maten och vi gick tillbaka till hotellet. Där hade vi sedan en frågetävling ca kl 22.00, om vem som kom ihåg mest från dagen, tjejlag 1 vann den omgången. Sedan gick vi upp till våra rum och la oss, kollade lite på TV, fast det var bara Italienska, vi somnade sedan kanske vid 12-tiden. Det var det mesta från dag 1, dag 2 och mer kommer imorrn.. Hoppas att ni orkar läsa allt som jag skriver nu:D;) |
Rätt trefvlig berättelse, ser fram emot de restrerande delarna..:)
|
Det var många ideer. Historien var helt undebar fast
jag föreslår att det skulle vara några läckra bilder från metropolen där i Rom;) Det är roligt att veta sin semester då är det ett exemplel till en nytt resemål. |
Många tankar. Jag blir väldigt sugen på att
veta jur bilderna är i metropolen, eller övergav du kameran Hemma. Men även om du ändå inte har plåtat några prydliga bilder så uppskattar jag din nödvänliga historia. Härlig berättelse!:D http://instagiber.net/smiliesdotcom/...es_lol_ani.gif |
har....
aldrig flygit men är ju bara 11 så kommer og det
ursäkta stavningen är ganska trött ---------------------------------------------------------------------------- kanske grönan på fredag eller lördag |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32. |