Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bangårdsbelysning och bussgarage sökes (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8576)

henke_89 2005-02-26 13:56

Bangårdsbelysning och bussgarage sökes
 
Hejsan

Jag letar efter lampor som lyser upp bangårdar,dom ska vara mest för syns skull. Någon som vet vart man kan hitta sådana?

Slänger in en till fråga när jag ändå håller på!Finnsdet några bussgarage?Kommer inte in på train-sim.com just nu,men någon kanske vet om det finns iaf?

MVH Henrik


Pierre 2005-02-27 08:51

Finns en bra bangårdsbelysning i orginal-rutten USA 2 (Marias Pass). I Shapes mappen i USA2 hittar du: US2YardLts.s och US2YardLts.s
Dom ska in i din rutts Shapes mapp!

Sen får du öppna s-filen med Shape File Manager (SFM) och se vad ace-filen heter (kommer tyvärr inte ihåg!?). Den/dom filer(na) finns i Textures mappen i USA2 och ska in i din rutts Textures mapp. Glöm inte ace-filerna i night och snow (om det finns sånna!?).

Till slut så måste detta skrivas in i din rutts ref-fil (som öppnas med wordpad!). Har gjort ett exempel nedan. FileName ska vara samma som s-filens namn och Description ska vara nått som beskriver vad det är. Class skriver du i vilken kategori du vill objeket skall hamna. Använd inte å, ä, ö om du vill att utländska datorer ska kunna
använda rutten också!

Static (
FileName ( US2YardLts.s )
Class ( "Clutter" )
Align ( None )
Description ( "Bangardsbelysning" )
)

OBS! Om du tänker använda objekt ifrån nån annans rutt, fråga först och ge credit i readme-filen!

När det gäller bussgarage, så ska det vara moderna eller äldre? För nya, så får du ta nån lager/ind byggnad och måla om, så den passar. För ett äldre bussgarage, så kanske Mickes lastbilsgarage passar????? Det finns här: http://www.banbyggarna.com/swe/OBJEKT.htm
I MILITARY_PACK1.zip !

Lycka till....

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif
http://web.telia.com/~u60000256/index.htm

Pierre 2005-02-27 09:02

Kolla gärna denna guide: http://www.banbyggarna.com/swe/STATISKA_OBJEKT.htm

Den gäller ett tåg, men principen är ungefär den samma!

Kolla först vad s-filen heter. Det kan man göra genom att öppna rutten i RE och placera ut det objekt man vill använda. Högerklicka på objektet, så ser du vad filen heter. Ta sen ut s- och sd-filen ifrån den ruttens Shapes mapp.

Öppna sen s-filen i t.ex. SFM och du får reda på vad ace-filen (eller filerna) heter. Dom hittar du sen i ruttens Textures mapp. Glöm inte ace-filerna i night och snow!

Alla dessa filer skall in i motsvarande mappar i din rutt. Skriv sen in dessa i din rutts ref-fil.

Innan du gör nått, så ta backup på din rutt. OBS! Väldigt viktigt!!!!!

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif
http://web.telia.com/~u60000256/index.htm

henke_89 2005-02-27 18:23

Tack så mycket Pierre!

Hade glömt kolla i orginal-rutterna,klantigt[}:)]
Mickes garage blir jättebra,tack så mycket. Har aldrig använt det paketet innan.

Tack för allt,men jag måste säga att jag har liiite erfarenhet av ruttbyggande[|)],har hållit på ett bra tag,vet hur jag ska göra med filerna och REF:en och allt.:)

Men bra att du sa att jag ska göra en backup,har faktiskt glömt det!

MVH henke


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:20.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009