![]() |
Vad gör denna skylt här.
Är det någon som vet vad denna skylt gör här.
Bilden tagen ca: 1km söder om Flemingsberg på Grödingebanan. 2-300 meter åt andra hållet sitter det en likadan skylt. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9111164455.jpg Bengan |
Kan det vara en varning för tunnel och därmed risk för fallande stenar och mörker?
/Viktor |
vad är det för ide med att varna för fallande sten på en järnväg.. inte mycket man kan göra åt det om det trillar en sten ;)
Tror snarare det har nått med kraftledningar att göra, sådana där brukar sitta på kraftledningar om jag minns rätt Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg |
Jag vill ha det till en sån skylt som talar om avståndet till en järnvägsövergången, men jag kan inte begripa vad den gör ute på spåret.
Bengan. |
på kraftledningar sitter de för att markera antalet stolpar kvar till en förgrening eller nått i den stilen. I detta sammanhang har den nog inget med vägverkets skyltprogram att göra.
Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip4.jpg |
Så här ser det ut på platsen.
Skylten sitter på stolpen till höger utanför bild. Kan det ha något med signalen att göra, som skymtar i slutet av X2:an. Sitter en signal på samma spår som tåget, men som inte syns i bild p.g.a. böjen. Blir då, om jag räknat rätt. 1, 2, 3 stolpar och på den fjärde kommer signalen. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2198181922.jpg Bengan |
Tror inte att det har något med signalen att göra, då den i såfall skulle ha försignalerats med en Fsi...
Men eftersom både Tyskland och Österrike har ett liknande system, med liknande skyltar, så är det väl en EU-anpassning? Tror det handlar om någon ny regel som Banverket inte hunnit marknadsföra, för jag kan inte hitta den på Banverkets hemsida. Så här ser det ut i Österrike: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3673224535.jpg |
Jag vet inte heller vad den varnar för här, men det måste väl vara en avståndsmarkering av något slag.
Vad gäller markeringen på kraftledningsstolpar så var det som någon var inne på en avståndsmarkering. Det är för KORSANDE kraftledning, ofta på lite större höjd. Skälet är att fösöka förhindra olyckor då kraftledningarna inspekteras med helikopter på låg höjd, för att förhindra kollision med korsande ledningen. /Håkan |
Det sitter en sådan där skylt vid spår 5 uppe på Södertälje Syd (fjärrtågsstation) också.
MVH Bengt L. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009