Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ändra ljud på tågen?? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6797)

vfp420b 2004-04-12 23:25

Ändra ljud på tågen??
 
Kan man ändra ljud när tågen åker i TRS2004? tågen låter ju när dom åker, men vissa tåg låter inte som i verkligheten i spelet, kan man lägga in ett verkligare ljud då, sånt som man har på datorn?

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare

vfp420b 2004-04-19 20:23

Är det ingen som vet???[:0][8][}:)]

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare

Rojje 2004-04-19 20:37


Beror på vilket ljud du menar. Menar du det ljud som uppstår vid rälsskarvar? Eller menar du motorljudet eller ljudet från ventilatorer osv?
Det jag vet är att du kan ändra på två ljud, tyfonen (signalhornet) och motorljudet, men inte det övriga.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

vfp420b 2004-04-20 10:09

När man t. ex kör Y1:an, jag har ett verkligare ljud på datorn, kan man lägga in det så det låter som på riktigt när jag kör??[:o)]

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare

Fredrik 2004-04-20 10:20

Ljudet måste först editeras så att det blir i rätt format (22 kHz mono om jag minns rätt) sedan måste det skapas separata ljudfiler för varje "notch" både vid ökande och minskande varvtal på motorn.

Default är 8 lägen och då behöver du

1) Tomgångsljud
2 Ljud från tomgång till 1:an
3) Ljud från 1:an till 2:an
4) Ljud från 2:an till 3:an
... och så vidare ända upp till 8:an och därefter hela vägen ner igen till 1:an.

Allt som allt behöver du 17 st ljudfiler i wav-format och enligt de specifikationer som jag ovan nämde.
Man kan fuska och sätta samma ljud på en del om man inte vill att det ska låta annorlunda när loket ökar hastigheten.

När du har dessa filer klara måste du skapa ett alias av befintlig Y1 och göra en egen config.txt till motorljudet som du sedan hänsvisar till i lokets egna config.txt. Detta förutsätter då att du har ett eget KUID (användar-id) hos Auran.

Dock är jag lite fundersam till hur alias på lok och vagnar fungerar i TRS, men det kanske någon annan har koll på...




___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

vfp420b 2004-04-25 15:16

Citat:

quote:Tidigare skrev Fredrik
När du har dessa filer klara måste du skapa ett alias av befintlig Y1 och göra en egen config.txt till motorljudet som du sedan hänsvisar till i lokets egna config.txt. Detta förutsätter då att du har ett eget KUID (användar-id) hos Auran.
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Tack så mycket fredrik!
men det där som jag har där uppe, fattar inte riktigt, vart får man användar-id?? m.m

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009