![]() |
En önskan.....
Jag har en önskan om att någon skulle kunna bygga en 11,5 meters smalspårsvändskiva, eftersom denna skulle passa bra i Jädraås på DONJ som jag håller på att bygga!
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif |
Har du nogle tegninger (ritningar) eller billeder på en drejeskive (vändskiva) af den type du ønsker dig? [?]:)
------ Andreas (Halalko) Medlem af DSB Designteam |
Det kommer om några timmar eller ikväll.....
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif |
|
Vad är det du säger JSON!? Bygger du D.O.N.J till Trainz!!
Bygger du den som den va förut eller är en bild från -03 också passa? Bor ju bara några mil söder om Jädraås....[^] MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif VD för VBK-Tåg AB |
Är det några gemensamma delar på en sådan och SJ normalspåriga vändskivor?? Tänker då främst på låsspärren(??) och handtagen... Ser så ut enligt JSONs bild...
Isåfall är det ju mycket enkelt göra en smalspårig oxå av den 20 meters jag har... Vilket jag tänkt göra ändå. Måste ju ha en sådan till mitt mallet... :) |
Jag bygger Jädraås någon gång som det var på 20-talet plus att jag bygger Svartbäcken (stationshus) med Textur 2003
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif |
Grundkonstruktionen för vändskivor var i stort sett densamma på normal och smalspår. Om man tittar på den synliga delen var skillnaderna nästan obefintliga då de flesta var försedda med ett stort plankdäck för att inte få snö i graven. En viktig skillnad mellan äldre och modernare skivor var att de äldre skivorna (eller snarare den "bro" som det egentligen var) krävde att loket skulle stå med sin tyngdpunkt mitt över centrum. Om det inte balanserade rätt var det väldigt tugnt att vända loket med bara manuell kraft.
Till Json: är du säker på att skivorna på DONJ bara var 11,5 meter för att vända Malletloken? Kenny http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif |
Det var iallafall 20cm längre än ett malletlok, som jag har för mig var 11,3m med tender
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif |
DONJ Mallet... (nr8)
Löa: 14,165m Tot hjulbas: 10,630m (inkl tender...) Fast total längden varierar enligt olika källor...?! Kanske de tre olika malletarna var olika långa?? |
Nej.. Det var de definitift inte eftersom de kunde stå på samma spår i lokstallet
//Json http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif |
Det är ju hjulbasen som gäller, man skäms ju inte för att låta buffertar mm. sticka ut en bit utanför, bara man ser sig för när så att det är hinderfritt när man ska till att vända. Har hört ett rykte att, när VGJ hyrde en Stortysk (28) från SRJ på 40-talet, man gjorde en extra "hoppbacke" på några vändskivor så man fick plats när man hade den ursprungliga boggitendern.
/Lars B http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3219454.gif |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009