Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   En önskan..... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=4346)

Json 2003-06-10 09:42

En önskan.....
 
Jag har en önskan om att någon skulle kunna bygga en 11,5 meters smalspårsvändskiva, eftersom denna skulle passa bra i Jädraås på DONJ som jag håller på att bygga!

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

Halalko 2003-06-10 11:46

Har du nogle tegninger (ritningar) eller billeder på en drejeskive (vändskiva) af den type du ønsker dig? [?]:)

------
Andreas (Halalko)
Medlem af DSB Designteam

Json 2003-06-10 11:56

Det kommer om några timmar eller ikväll.....

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

Json 2003-06-10 19:33

Här är en bild:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9405193309.JPG

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

Dson 2003-06-10 19:47

Vad är det du säger JSON!? Bygger du D.O.N.J till Trainz!!
Bygger du den som den va förut eller är en bild från -03 också passa?
Bor ju bara några mil söder om Jädraås....[^]

MVH Dson i Sandviken.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif
VD för VBK-Tåg AB

tufftuff 2003-06-10 20:39

Är det några gemensamma delar på en sådan och SJ normalspåriga vändskivor?? Tänker då främst på låsspärren(??) och handtagen... Ser så ut enligt JSONs bild...

Isåfall är det ju mycket enkelt göra en smalspårig oxå av den 20 meters jag har... Vilket jag tänkt göra ändå. Måste ju ha en sådan till mitt mallet... :)

Json 2003-06-10 20:40

Jag bygger Jädraås någon gång som det var på 20-talet plus att jag bygger Svartbäcken (stationshus) med Textur 2003

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

Rc1166 2003-06-10 22:55

Grundkonstruktionen för vändskivor var i stort sett densamma på normal och smalspår. Om man tittar på den synliga delen var skillnaderna nästan obefintliga då de flesta var försedda med ett stort plankdäck för att inte få snö i graven. En viktig skillnad mellan äldre och modernare skivor var att de äldre skivorna (eller snarare den "bro" som det egentligen var) krävde att loket skulle stå med sin tyngdpunkt mitt över centrum. Om det inte balanserade rätt var det väldigt tugnt att vända loket med bara manuell kraft.
Till Json: är du säker på att skivorna på DONJ bara var 11,5 meter för att vända Malletloken?


Kenny
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1154978.gif

Json 2003-06-10 23:01

Det var iallafall 20cm längre än ett malletlok, som jag har för mig var 11,3m med tender

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

tufftuff 2003-06-11 02:26

DONJ Mallet... (nr8)
Löa: 14,165m
Tot hjulbas: 10,630m (inkl tender...)

Fast total längden varierar enligt olika källor...?! Kanske de tre olika malletarna var olika långa??

Json 2003-06-11 09:12

Nej.. Det var de definitift inte eftersom de kunde stå på samma spår i lokstallet

//Json
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/7972152600.gif

LarryB 2003-06-12 22:38

Det är ju hjulbasen som gäller, man skäms ju inte för att låta buffertar mm. sticka ut en bit utanför, bara man ser sig för när så att det är hinderfritt när man ska till att vända. Har hört ett rykte att, när VGJ hyrde en Stortysk (28) från SRJ på 40-talet, man gjorde en extra "hoppbacke" på några vändskivor så man fick plats när man hade den ursprungliga boggitendern.

/Lars B
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3219454.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009