![]() |
Varför inte Dovetail för svenska rutter i TSW
Hörde Sam säga detta varför de inte gör rutter utanför de stora länderna (USA Tyskland England)
Om de ska satsa på ett nytt land att göra en rutt så är det vissa hinder ska överbryggas. 1: Licens på fordonen på banan och de som äger banan. Så Malmbanan bör de ha det på LKAB och SJ Green Cargo kanske Trafikverket Banenor. 2: De måste få kontakt med fordonsägarna så att man kan göra realistiska lok. Bilder och information 3: De måste lära sig signaltekniken så det går att göra realistiskt signalsystem. Det kräver rätt mycket inlärningsarbete samt programmering. 4: Bilder från Banan så att det blir en realistiskt bana. Kräver kontakt med lokala fotografer. Sedan är det väl bara att bygga banan och loken. Men nu kommer det ekonomiska in. Försäljning, Hur får vi igen pengarna vi satsat. Eftersom det är så tidskrävande att göra de första 3 punkterna så måste man göra flera rutter i samma land för att få ned kostnaden. Så om Dovetail ska göra en svensk rutt så måste de tänka att de kan sälja den för dubbelt pris eller att dubbelt så många vill köpa den. De måste nog sälja dubbelt så mycket jämfört en Engelsk rutt för att det ska gå ihop ekonomiskt. Tänker i England så gör de massor av rutter och då i Sverige 2-3 rutter. Kommer Tyskar Engelsmän Amerikaner att vara intresserad av en svensk rutt. Svaret är nej. Naturligtvis kommer de att sälja rutten men inte lika mycket som det gjorts en engelsk rutt. En rutt kostar ju 300 kronor och många är barn och de vill inte köpa rutter som inte engagerar dem. Länk Sam berättar varför det inte är rutter i Indien (Han säger att Indien är på 5-6 Plats, vart ligger då inte Sverige....) Sam berättar hur en rutt kommer till Roadmap (point of no return) De berättar lite om hur komplicerat signalsystemen är Så ska vi ha Svenska rutter så måste vi göra dem själva. Som nu många av oss håller på med. Men tyvärr då inte med TSW eftersom det inte finns eller kommer att komma någon editor till den |
Det var väl ingen sensationell aha-information direkt, det är väl kända fenomen ända sen MSTS såg dagens ljus...
Det är därför det behövs nationella byggare. Det är därför det behövs editorer. Världen består av rätt många nationer utanför de tre (?) stora. Och eftersom DTG så småningom har bestämt att det inte intresserar dom att förse marknaden med editorer så har dom i vart fall tappat en användare och byggare. |
Jag förstod det. Fortsätt med TS2021 som vanligt.
Kom tillbaka alla tågbyggare till TS2021! :grin: |
Citat:
Det är extra tråkigt för vi som är utanför de 3 länderna att inte ha någon Editor. Men nu är det som det är. Problemet med TSW är större än för TS2020 eftersom det är så mycket mer detaljer gjorda i TSW i både grafik men även underliggande system som Lok och signalsystem. |
Fast det är väl inget som hindrar att någon tredjepartsutvecklare skapar en svensk rutt. Inte så sannolikt kanske men man kan ju alltid hoppas...
Sen är det väl så att ju bättre underlag som finns desto större chans är det att någon är intresserad av att bygga. Vi har ju bra underlag i Sverige för ruttbyggande i och med all data som finns från Trafikverket (kurvradier, lutningar, signaler, STH osv...), och numera har det börjat dyka upp många hyttvideor som är till stor hjälp vid ruttbyggande. Däremot vet jag inte hur det är med underlag för rullande materiel. |
Citat:
Nä det måste vara på fritids basis (obetald personal) som det fungerar och på enklare tågsimulatorer. |
Citat:
Den har i praktiken helt stannat av i utvecklingen i kärnprogrammet. Dovetail satsar bara på TSW nu. Finns mer pengar att tjäna där. De har både Pc och konsol folket. Varav konsolerna står för 2/3 av försäljningen nu. Det är ju en av anledningarna att det inte kommer editor. (hur ska de kunna göra rutter i en konsol) Open Rails och Trainz utvecklas hela tiden. Blir bara mer och mer imponerad av Open Rails. Om några år till kanske vi kan köra ett tåg från Narvik till Stockholm |
Citat:
Du har nog rätt men som sagt man kan ju hoppas... ;) |
TS2021 är min sista simulator, tyvärr. Så jag fortsätter med denna fina simulator.:tumme_upp:
|
Citat:
Men det måste vara en rejäl Wow faktor för att de ska göra det Schweiz har ju alperna och Frankrike har TGW tågen. Malmbanan tycker jag har lite Wow faktor. Europas tyngsta Tåg och bergsmiljö. Men Norrköping-Stocholm har ju ingen direkt wow faktor....... Kanske bron över till Danmark har lite wow faktor Men jag tror bara på 10% möjlighet att någon bygger malmbanan i TSW. |
Eller bland annat Bergensbanen som är populärt, det nobbar TSW.;)
|
Citat:
Men det finns ett problem till jag inte tagit upp. Helst vill man bara ha en rutt på ca 6-10 mil av någon anledning just nu. (för dyrt antar jag med längre rutter) Ska du bygga en rutt 6 mil på bergen banan vart börjar och slutar man då. Och det gäller ju även Malmbanan i viss mån. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009