Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Intressant objekt finns på denna bild ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35863)

lan 2015-09-29 18:33

Intressant objekt finns på denna bild ...

1 bifogad(e) fil(er)
... det är inte 142an, flyttblocken, granarna eller tjärnen.
Kan ni gissa vad det är då?

Jockes 2015-09-29 18:48

Den där stora trådhärvan? :D

Bengan 2015-09-29 19:01

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 297944)
Den där stora trådhärvan? :D

Om det nu är trådhärvan, så har Tomas gjort ett paket för länge sedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....46&postcount=1

Men en uppdatering på dom, skadar kanske inte.

lan 2015-09-29 20:17

Jo då Chaks0rs Telefonstolpar är väldig OK, vad händer om du höjer/sänker ett vertex - hänger trådarna med då? Går vertexen (stolparna) att rotera och hänger trådarna med då?

Bengan 2015-09-29 20:51

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 297950)
Jo då Chaks0rs Telefonstolpar är väldig OK, vad händer om du höjer/sänker ett vertex - hänger trådarna med då? Går vertexen (stolparna) att rotera och hänger trådarna med då?

Trådarna hänger inte alls med.

Nu tog jag i och höjde och sänkte med 5 meter direkt (stolpen blir sne och trådarna är inte med).

Stolparna går inte att rotera då det är en spline. Drog iväg med en 45 graders vinkel och trådarna hänger inte med då.

Så en uppdatering eller helt nya, skulle inte skada.

korvtiger 2015-09-29 23:51

Testa att lägga till:
upright 1
i configen till telegraftrådssplinen, kanske kan fixa problemet!

lan 2015-09-30 12:30

Om man gör dom som stitched track löses alla dessa problem, det enda är att om man sätter stolparna väldigt tätt så plattas dom till i y-led,

lan 2015-09-30 17:57

Telegraf(telefon)stolpar ...

3 bifogad(e) fil(er)
... med olika antal trådar blir det nog, gjorda som stitched track., egentligen en utdöede teknik för nästa blir att bygga alla splines som "Procedural Track" !
Dvs där man har en massa extra mesher som är tänkta som vingräler, stödräler, växelräler m.m. men det får bli när det blir ordning och reda på TANE-torpet.

Läs mer här:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...rack_for_T:ANE

Dom jag gjort använder sig av LOD och Bumpmaps så de tål närgångna snubbar, som Bengan och Korvtiger :grin: och ändå skonar processorn.

Några bilder på "trådhärvan":

1. De 5 olika typerna.

2. En fristående "Stödstolpe - scenery" som med lite "fippel" går att hantera.

3. med ytterligare "fippel" kan man foga ihop två olika typer, vilket ligger verkligheten nära - det grenade sig där abonnenterna fanns, precis som dagens fiberkablar.

korvtiger 2015-09-30 18:08

Finns det inte något sätt i Trainz att med den gamla metoden få separata mesher att placeras ut i "skarvarna" mellan två sektioner, alltså i detta fallet stolparna i skarvarna mellan två telegraftrådssektioner? Jag menar att man har två mesher, en för telegraftrådarna som är den som trycks ihop och dras ut i längdled, och splittas när max-längden för en sektion överskrides, samt en mesh för stoplarna som placeras ut i ändarna på splinen, samt i alla sektionsskarvar. Med detta så borde man slippa att stolparna trycks ihop också. Har dålig koll, har själv aldrig gjort något i splineväg bortsett från mitt smalspårspaket, men jag har för mig att jag sett det användas på någon typ av spline någon gång.

lan 2015-09-30 18:32

Det kan gå, mina mesher ha bara en endcap (stolpe utan tråd), men om jag inför en prevcap (stolpe) och gör trackmesherna med enbart tråd, kanske det går!

Skall testa lite och återkommer (om jag inte tappar "klätterskorna" och fastnar i nån stolpe :grin:

lan 2015-10-01 09:30

Nej det går inte!!! För att stolparna skall upprepa sig måste det finnas en stolpe + trådarna i Track-meshen. Endcapen som bara är en stolpe blir alltid rätt. Jag har satt mesh-längden till 40 m, men det kanske är för långt?
Om man går ner till 20 m så minskar man problemet med hälften, men jag tyckte 20 m mellan stolparna var väl kort???

Sen vers 3.7 finns det betydligt fler taggar för "stitched track", men det duger ju inte för oss gamla "3.3-dinosaurier" :D

Bengan 2015-10-01 13:40

3 bifogad(e) fil(er)
Nu är jag här och krånglar till det med stolparna också.:rolleyes:

Om man kör stolparna i rak linje, så är det inga problem.

Men om du kör rakt och sedan sticker av åt något håll. Så blir det också en böjning på tråden, fast den egentligen borde gå rakt mellan dom olika stolparna.

Så jag tog och körde split på dom splinepunkterna, där stolparna svänger av. För att slippa få svängda trådar. Men då får jag dubbla stolpar vid dom splinepunkterna.

Så jag är lite nyfiken på, hur det skulle bli om du bara gjorde stolpe i ena änden och i den andra, så slutar trådarna fritt i luften.

lan 2015-10-01 14:27

Ack ja ...

.... det är en stolpe bara i ena änden !!! Den andra sätts dit när du avslutar splinen och försvinner när du förtsätter för då sätts den enda in !!!

Men jag experimenterade med massa taggar och i slutet tog jag bort alla utom den som gör trådarna raka, trodde jag, men jag tog nog bort den med :mad:

Skall genast uppdatera, jag hinner nog inom editeringstiden !

Bengan 2015-10-01 15:42

2 bifogad(e) fil(er)
Tack, Lennart.

Nu är trådarna raka för mig i.a.f. och det problemet löst.

Över till en annan sak, som betyder en massa merjobb och fler varianter (har inte räcknat på, hur många olika varianter som i.s.f. behövs.

Det är övergång från olika trådar. I mitt exempel från 32 trådar, där trådarna sedan splitas upp åt olika håll. Från 32 trådar till 24 trådar åt ett håll och 8 trådar åt ett annat håll.

För det första, så tror jag. Att man då måste ha stolpe i ena änden och trådarna fritt hängande i andra änden. Så att man får försöka passa ihop dom fritt hängande trådarna med den i mitt exempel på 32 trådar. En stolpe med 24 fritt hängande trådar i ena änden. Sen en stolpe med 8 fritt hängande trådar.

Då är vi framme vid nästa proplem, om du har förstått vad jag menade med det första här uppe.

Då kommer varje stolpe med 8 fritt hängande trådar behövas göras i flara olika varianter.

För i mitt exempel på bilderna. Så hamnar trådarna med 8 högst upp på den med 32 trådar, samma sak med den som har 24 trådar.

Så den med 8 trådar bör ju då hamna längre ner, där 24 trådarna slutar.

Fan, vad invecklat det kan vara ibland, att förklara hur man menar. För nu känns det bara rörigt, det jag skrev. Jag slutar här och du får istället fråga vad jag menar bit för bit.

lan 2015-10-01 17:01

Jad visste det...

1 bifogad(e) fil(er)
... Bengan har ständigt nya idéer. Jo jag förstår vad du menar.

Om åtta trådar viker av bör det i stolplösa änden vara de två nedersta raderna för sedan i stolpänden bli de två översta. Vi kan ju börja där!

Sen kan du göra lite jobb under tiden jag tänker:

Sätt taggen istrack=1 så hamnar allt i Track . Om man sen tar bort allt som heter endcap i 8-trådarsvarianten så den inte säter ut nån stolpe i slutändan, och testar om man kan koppla den som en växel till 32-trådars så drar du också ett strå till stacken - sen får vi fortsätta därifrån.

EDIT: Gjorde en Telegrafstolpe 8tofrom32 som du kan texta med, den har stolpe bara i startänden - fortsätt jobba Bengan!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.