Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Train-fever släpps 5 sept (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35242)

Mazz 2014-08-22 11:05

Train-fever släpps 5 sept
 
Tankarna går åt transport tycoon när man ser beskrivningen av Train-fever. Kul, TTDLX har man spenderat ett antal timmar på, så en modernare variant skulle vara skoj. På Steam här:

http://store.steampowered.com/video/304730/2033594

Deras hemsida här:

http://www.train-fever.com/game-info/simulation/

Nostalgihörnan här:

http://www.openttd.org/en/

:)

Pursche 2014-09-06 13:42

Jaha, då var den släppt. Stor värld, potensiellt många öppna fönster som slöar ned datorn, även de starkaste. Men signalerna, har ni fattat dom?

Ta två stationer i ändarna, ett enkelspår och en station med 2 spår i mitten där de kan mötas och tala om för mig hur ni ordnar så att det fungerar, för jag fattar inget.......

bönan 2014-09-06 14:24

Precis köpt och laddar ner. En hel sim för samma pris som ett DLC för RW. Intressant! :)

bönan 2014-09-06 15:41

Testat lite och jag lyckas inte få några passagerare. Finns någon löjlig regel som säger att ingen reser mer än 20 minuter. Vad är det för strunt?

Pursche 2014-09-07 10:59

Nu har jag lärt mig hur man gör och det oavsett vad andra skriver för strunt i STEAM-kanalen.

- Bygg plattform med minst 2 spår. Bygg ihop till enkelspåret med växel i båda ändar.
- Bygg n signal vid varje platformsände (på höger sida i färdriktingen).

När man sedan gör en line så vill den åka på rakspåret som default.

- Scrolla ut så man kommer en bit ifrån spåren så du ser signalerna som en signal med tre vita lampor. klicka på den högra i slutet av plattformen i verje ände och ändra till 'One Way' så att bara en lampa är vit och de andra svarta.

Vips så går alla 'södergående' tåg på ena spåret och 'norrgående' på andra spåret. Man behöver alltså inte bygga extra dubbelspår och loopar och annat tjafs.

Det där med 20 minuter kommer säkert att ändras med kommande patcher....


Dock finns det ett litet problem. Stationer skall tydligen sättas fast i vägar??????

bönan 2014-09-07 11:05

Tack för förklaringen. Angående stationer, ja det verkar som att väganslutning krävs för att passagerare ska komma. Ganska rimligt kanske. Du kan ju placera stationen fritt, rotera med N/M och sedan dra en väg till den från det befintliga vägnätet.

En fråga till, när det gäller dubbelspår. Jag antar att spelet är så pass realistiskt att det kräver växlar vid ändstationerna så att tåget går över på andra spåret för återfärden. Jag lyckas inte få detta att fungera. Tågen bara fastnar vid signalerna.

Pursche 2014-09-07 11:23

N/M var en nyhet för mig, tack för den.

Tyvärr så vänder tåget på plats än så länge i spelet.

Hade jag gjort ett eget spel så hade jag använt typ, Google earth för världen. och sedan zoomat in städer för microhantering av lok, vagnar, spår osv.....

bönan 2014-09-07 15:05

Tycker det är lite synd att man inte gör dessa spel mer realistiska. Jag tycker inte att 90% av tiden ska gå åt till att vara förbannad på signaler som inte fungerar i ett spel som går ut på att driva en järnväg. Det borde väl snarare vara en fråga om att man leder bolaget och drar upp linjer, hanterar inköp av rullande materiell, styr budgetar osv och i detta exempel har en banavdelning som sköter det tekniska.

Sen har jag inget emot om man lägger in signalfel som en funktion i spelet, men då vill jag se ett gäng pyttesmå gubbar som ger sig ut och fixar felet (alternativt inga gubbar alls om man leker svensk järnväg) istället för att man febrilt ska googla runt och undra varför tågeländet vägrar röra sig när det borde göra det.

Jockes 2014-09-08 05:32

Precis suttit å spelat tills nyss.. :visslar: Riktigt kul spel!

Men upptäckte en sak, man ska inte ha signaler på ett enkelspår, utan bara vid mötesmöjligheten, annars så kör tågen ut på enkelspåret och möts där... Ska se om jag kan lägga upp nån bild på hur jag gjort ändstationslösningen lite senare! Har inte kört med nån One-way-signal, då fastna allt. Hittills har allt flutit på (en timme typ) utan något stopp vid nån signal (utom mänskliga misstag och dumma misstag av signalplacering).

Tack för tipset om spelet!

lukas 2014-09-08 11:57

Er spillet å anbefale ?

Jockes 2014-09-08 20:49

1 bifogad(e) fil(er)
Tja, när man väl är inne i spelet och förstår sig på det, tycker jag det är riktigt kul. Men man måste förstås lära sig hur det funkar... Rekommenderar denna guide: http://trainfeverguide.26miledrive.com/

Fö är signalerna väldigt fina :visslar:

bönan 2014-09-08 21:07

Jag har fått ordning på det nu, går att göra hyfsat avancerade spårupplägg bara man förstår grunderna i signalerna. Har fått till en dubbelspårig huvudlinje med en trespårig station där lokaltågen vänder på sidospåret.

Jockes 2014-09-09 01:22

Skönt å höra! Gjorde du nåt särskilt för att "lokaltågen" ska vända på sidospåret? Ellet gör dem kanske det automatiskt om det är tåg som går rakt igenom stationen? Kör på en liten karta så har inga långväga tåg att prova med...

bönan 2014-09-09 07:19

Ja jag satt och va sur på att lokaltågen inte använde sidospåret, till min förvåning började dom dock göra det direkt då de långväga tågen började rulla med uppehåll på samma station.

Liten fråga, jag är för närvarande på år 1873, när kommer det något lok med lite bättre hastighetsprestanda?

Jockes 2014-09-09 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 290338)
Ja jag satt och va sur på att lokaltågen inte använde sidospåret, till min förvåning började dom dock göra det direkt då de långväga tågen började rulla med uppehåll på samma station.

Liten fråga, jag är för närvarande på år 1873, när kommer det något lok med lite bättre hastighetsprestanda?

1902 kommer ett lok med 100km/h :) Själv är jag på typ 2005, tyvärr finns inga lok för 200km/h kvar att köpa då (BR103 slutar tillverkas 1997)... Så kan inte utnyttja min höghastighetslinje med loktåg :tumner:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009