Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Helt galen färg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35158)

CGD 2014-07-16 21:12

Helt galen färg

Bara problem just nu.
Även färgen är helt galen. När jag startar Trainz så ser det helt konstigt ut. Vad kan vara felet här?
Jag har ett MSI 770 kort och en ASUS skärm med 2560x1440 i upplösning. Jag har ställt in samma upplösning i Trainz.

rely 2014-07-16 21:48

kan detta hjälpa: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637
Annars så skulle en bild underlätta! :)

CGD 2014-07-17 01:05

2 bifogad(e) fil(er)
Skall testa, under tiden här är ett par bilder.

Bifogad fil 65533
Bifogad fil 65534

Nils Blid 2014-07-17 10:39

Behövs ytterligare info skriv in "Spår som trasmattor" i Sök. Ditt problem har visat sig väldigt vanligt och har, vad jag vet, lösts i samtliga fall.

Nisse

CGD 2014-07-17 13:37

Vad för ytterligare info?

Jag tog bort Trainz från datorn. Sedan installerade jag om samma drivrutin till grafikkortet, 337.88. Efter det blev Trainz installerat igen samt de tre patcharna. Jag har nu inte installerat något extra. Men allt ser helt OK ut. Jag har prövat både med "Enable hardware accelerated texture compression" i och ur kryssad och fått samma resultat. Nu skall jag se om jag kan lägga in alla saker som väntar Content updates och efter det blir det till att lägga in alla gamla saker.

CGD 2014-07-22 16:10

När jag har ett helt nyistallerat Trainz 2010 så fungerar vissa banor helt felfritt en del har lite fel på fären och en del har lite mer färgfel. Men installera något nytt går inte. Bilden på skärmen blir helt konstig. Det går att se vad det är tänkt att vara men annars ser det mest ut som på de tidigare visade bilderna.
Jag skall nu se hur det går med Trainz 12.

rely 2014-07-22 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 289200)
När jag har ett helt nyistallerat Trainz 2010 så fungerar vissa banor helt felfritt en del har lite fel på fären och en del har lite mer färgfel. Men installera något nytt går inte. Bilden på skärmen blir helt konstig. Det går att se vad det är tänkt att vara men annars ser det mest ut som på de tidigare visade bilderna.
Jag skall nu se hur det går med Trainz 12.

Åter igen läs igenom denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637

Jag stötte på precis samma problem som du har nu!

Nils Blid 2014-07-22 20:41

Och då fyller jag jag på Relys inlägg:

!/ Första åtgärden var arr lägga in DirectX 9 enligt Baloo406:s: recept. Läs också hans rekommenderade Trainz Forum-tråd. Den ger bra bakgrund.. Nedladdningen sker via Microsoft. Observera att nedladdningen överst är för DirectX offline. Den webbaserade ligger längre ner i texten.

2/ Bockade ur "Enable hardware..." enligt Spyfrog/Baloo406:s förslag som Bengan viderebefordrade, återigen, i länken ovan.

3/ Nu var det dags att lägga in alla cdp-filerna, objekten alltså, och därefter köra Extended Database Repair (Content/Edit).

4/ Slutligen lade jag in router och session. Banan kom inte upp i routelistan. Jag installerade på nytt route och session samt committade dem (Content/Edit/Commit). Inte heller nu kom banan upp, Gjorde om operationen och vips låg banan där. Envishet lönar sig ibland.

5/ Banan var 99,9 procent OK, men för säkerhet skull ny database repair. Öppnade sedan banan igen och sparade den.

6/ Det kan bli nödvändigt att ominstallera cdp-filerna och committa dom, dock inte

Nisse

lan 2014-07-22 20:57

GDGs bilder får väl Monet att rotera i sin grav. Jag kör med Open GL till mitt NVidia grafikkort och det fungerar superbra.

Totte 2014-07-22 22:46

Kanske kräver Trainz speciel grafikkort som lan har. Tråkigt att du upplever så.

Edit: Kollade min Trainz2006 paket så står det att det ska vara NVIDIA GeForce grafikkort.

CGD 2014-07-23 14:46

Jag har inte prövat med direct X 9 ännu. Men jag installerade Marias Pass X med uppdatering i både 2010 och 12.
I Trainz 2010 får jag ingen vettig bild men däremot i TS12 ser det ut att vara helt felfritt. Så det är nog så att Trainz 2010 är problemet.
Men nu skall jag testa Direct X9.

CGD 2014-07-23 19:38

Kanske har jag hittat en lösning. Kanske!

3 bifogad(e) fil(er)
Jag har testat med Marias Pass X på Trainz 2010.
Först såg det ju ut så här.
Bifogad fil 65712

Men sedan så hittade jag ett förslag på Nätet och efteråt så ser det ut så här.
Bifogad fil 65713

En rejäl förbättring tycker jag och nu skall jag se vad som händer med andra utav mina favoritbanor.
Det är bara ett problem! Jag kan inte hitta samma sida igen och jag glömde ju bort att spara den.
Men ta upp CM sök efter de kriterier som syns på bilden och kör en "Commit" på resultatet.
Bifogad fil 65714

Nils Blid 2014-07-23 22:28

Det här är viktigt. Försök nu att damma av minnet och redogör för vad du gjort. Har du installerat Direkt X? Har du inte fått tag i filen så säg ifrån.

Nisse

CGD 2014-07-24 00:49

Jodå jag följde alla dina anvisningar men fick det ändå inte att bli OK. Det var först när jag lyckades hitta en sida via Google på N3V:s Forum som jag fick det att bli OK. Men jag är ändå inte helt säker för nu har jag försökt installera en av mina favoritbanor men kan ändå inte få den att dyka upp som en bana jag kan välja. Men det är ju inte riktigt samma problem. Dessutom har jag tydligen blivit av med en del utav allt mitt sparade material. Troligen något feltryck när jag bytte dator. Jag bytte ju även diksr då så det blev en massa kopierande och flyttande hit och dit.

PS.
Hur kan jag kontrollera att DirectX 9 är installerad samtidigt som directX 11 är det?

Nils Blid 2014-07-24 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 289246)
Det här är viktigt. Försök nu att damma av minnet och redogör för vad du gjort. Har du installerat Direkt X? Har du inte fått tag i filen så säg ifrån.

Nisse

För att förtdliga: Der är den här versionen du ska installera jämsides med installerad DirectX-versionen: directx.jun2010.redist.exe.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.