![]() |
Fluga terroriserar
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har fått en fluga i TRS 2010 som bär sig mer än illa åt. Den har kvaddat semaforsystemet i banan jag bygger
Så här: Jag har inte fått semaforsystemet att fungera trots alla möjliga trix. Jag har samma bana i tre olika ställen - 2010 Win 7, 2010 Win XP och 2012 Win 7. I de sistnämnda versionerna funkar signalsystemet perfekt. Jag har gjort allt som kan tänkas; byggt om växlar, skrotat växlar spår och mycket annat till dess jag upptäckte i wireframe mode en terroriserande fluga. Jo, det stämmer. Föremålet kryper, flyger och ålar sig under gridlinjerna. Fascinerande - men inte särskilt roligt eftersom det är omöjligt att bli av med den lilla rackarn. Försök med hela ta-bort-arsenalen misslyckas skändligt. Flugsmälla duger inte. När jag närmar mig med pekverktyget (flugsmällan) försvinner den kvickt som attan. Visst är det läge att skratta - men det här är ingen rolig historia för mig; flugan har ju stoppar allt rallarearbete. Men jag har ytterligare än flugsmälla i bakficken - antivirusprogrammet. Nisse |
Problemet med den lilla flugan är värre än någon kan ana. En mindre tålmodig person hade tvärt lagt av med Trainz.
En kort bakgrund; En viss bestämd dag kommande vecka hade jag planerat sedan länge att lägga ut en ny bana i tre olika versioner; 2010 i Win 7, 2010 i XP och 2012. Jag bygger banan i 2010 Win 7. Den är dessutom referensbana för de två övriga. Jag kan också nämna att lyfta över banan till XP och 2012 innebär ett långt, stort och tråkigt arbete. Flugan har alltså sabbat signalsystemet. Vad göra? Steg 1: Scanna efter virus, Steg 2: Ominstallera 2010 i Win7. Steg 1 hjälpte inte, steg 2 ett måste. Nu börjar problemet på allvar. Banan finns, men en lång rad objekt har försvunnit och måste läggas in. Utan referensbana måste jag gissa sig till vilket/vilka objekt som saknas och om de finns inlagda i Content. Då får man spara banan och gå in i Content. Där skall objekten läggas in i picklistan för att på det viset få in dem i Surveyors HUD-ruta. Det tar nämligen många dagar för Trainz att lägga in lokalmappen i HUD-rutan. Detta ständiga letande och sparande är så tröstlöst och tråkigt. Inte nog med det; om jag lyckats rekonstruera huvudbanan så återstår de två övriga banorna, som också drabbats av flugeländet. Så frågan är; stupar jag innan målsnöret? Nisse |
Nisse, jag känner med dig.
Att du orkar anstränga dig med 3 varianter utav banan. Själv hade jag bara kört på med den Trainz-variant som jag själv är nöjd med och låtit alla dom andra att anpassa sig efter mitt bygge. Själv kör jag med uppdaterad TS2010 och struntar i att dom som har TS2009 inte kan ha nytta utav det hela (upp till dom att skaffa TS2010). Samma sak med att det inte skulle fungera för dom som har TS2012. |
Citat:
Det är bra att du Bengan tog upp frågan om varför tre varianter. Svaret är tämligen enkelt. Jag vet att det är skillnad mellan operativsystem och versioner. Jag ser det som en förbaskad skyldighet att ta hänsyn till detta. Det finns säkert många Forummedlemmar som har XP och inte råd att byta upp sig till det sämre Win 7/8.Att N3c tjänar slantar på att lura nya trainzare till att köpa 2012. Dom kan inte hjälpa det. Och nykomlingarna kan ha det svårt att föra över en 2010-bana till 2012.Det kan trötta ut de flesta. Reglerna jag arbetar efter är, förutom varianterna, att inga kuidnummer skall saknas, att solid information skall ingå. Detta kräver ett stort arbete i det tysta som aldrig uppskattas. Detta innebär att man redan när banbygget inleds samlar på sig alla objekten allt eftersom och sparar dem i särskild mapp. Att det då kan bli dubbletter får var en köpa. Ovanstående är till stora delar ett tråkigt jobb - flugor gör det ännu tråkigare. Det roliga är banbygget och research-arbetet. Tack Bengan för att du gav mig en chans att redovisa mig syn. Nisse |
Kill your darlings!
Bästa Nisse!
Jag har följt din heroiska kamp mot olika versioner av Trainz och olika operativsystem. Om jag får ge dig ett gott råd - utifrån min yrkeserfarenhet - "Kill your darlings". Det betyder ungefär att rensa bort onödigt och tyngande bagage (ambitionen att gör allt så verklighetsnära som möjligt). Gör allt arbete för dig, i första hand. Du behöver inte göra allt super-perfekt som du låter oss andra få ladda upp. Det du har gjort är fantastiskt. Det räcker med att spår, stationsplatser och terräng finns. Resten lägger varje användare i efter egen håg ändå. Så har i alla fall jag gjort. Vänligen :) |
Citat:
Spår, bangårdar och signaler ger jag inte avkall på - men annars tillåter jag mig fusk - exempelvis standardiserad terräng och inte bygga upp samhällen vid stationerna. Detaljer tynger. Signaler älskar jag men roligast är rekonstruktioner. Två stycken har jag gjort i cabbanan och två i den kommande. Dom tynger - men lite nöje unnar jag mig. Flugor avskyr jag. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05. |