![]() |
Ett nytt projekt......
men vilken loktyp?
Nån som vet. Kent A får ej delta. Kolla nedan bifogade ljudfiler Testat ut detta på ett redan existerande lok. Lyssna på de 3 filerna. Vet att ljudkvalitén under inspelningen är dålig, men orkar inte rätta till på min inspelare (Adobe Soundbooth). Lokljudet styrs helt av script språk. Tyvärr så förväntar sig Trainz ett Kuid för enginesound, så jag la in en DUMMY kuid som i princip innehåller "nada". Kommer att lägga in fler ljudfaser i scriptet. Stillastående: http://www.mediafire.com/?ed12w33299m4hcl Start till "nästan" full fräs: http://www.mediafire.com/?g48e17xez9mgajz full fräs: http://www.mediafire.com/?gnsddv0d70qfgq5 |
Här står det helt still, inte en chans att jag lyckas få fram vilken loktyp som du har påbörjat på med dessa ljudfiler. Jag behöver nog ha en liten bild, för att ens ha chansen att gissa.
|
... smma här, låter inte alls som ett ånglok - mer som något inspelat i bröstkorgen på en hjärt- lungsjuk person :vetej:
|
Kan det vara TGOJ:s turbinlok M3t som ljuden kommer ifrån?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Förstår att det är svårt om man aldrig hört detta ÅNGLOKS ljud tidigare.
Det är ett ångturbinlok beställt av TGOJ från NOHAB och Ljungströms i Kristianstad. Det första levererades 1930 följt av ytterligare 2 år 1936. Blev alltså 3 stycken: TGOJ M3t 71-73. Alla är bevarade på Grängesbergs järnvägsmuseum, men tror att inget fungerar idag. Rätta mig om jag har fel. Dessa är också de enda bevarade ånglok av turbin typ i hela världen! Jag hade turen att vara i Gävle 1990 och filmade då TGOJ M3t 71 under ånga och bl.a en HÄFTIG fotokörning av en TUNG timmertransport utanför muséet: http://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs Ljudet har jag alltså snappat upp från ovan videosekvens och sedan manipulerat lite grann..... |
Alla 3 M3t nr 71-73"Turbinloken" är körbara
hälsningar Kenta978 |
Aha ...
borta alla kolvslag, bara ångan som väser som i bröstet på en lungsjuk! Hade aldrig en tanke på turbinlok! Snygg charad, vovven !
|
Enkel animering...
...blir de ju också med bara en drivaxel, inga störande rörliga delar !
|
1 bifogad(e) fil(er)
Vad jag hittills gjort på själva loket är "vevstakeriet" med blindhjulet och fått
det att fungera. Men det finns ju ett antal lok halvfärdiga lok (G6, S och TGOJ Gb95) som har högre prio. TGOJs turbinlok hade imponerande dragkraft då det drog upptill 1700 ton tunga malmtåg från Grängesberg till Oxelösund. Ett lok gick mellan Grängesberg och Eskilstuna där det avlöstes av ett annat för den sista delsträckan Eskilstuna-Oxelösund. Ett foto från samlingsportalen: |
Hört talas om av min skolkamrat om ångturbinloket under 50-talet. Sen har jag inte tänkt på den längre. Väldigt imponerande!:eek:
|
Fler bilder! http://www.vallmora.se/hedlof/TGOJ.htm Tendern och hytten är svarta och inte gröna.
|
Citat:
Vad gäller färgsättningen så har TGOJ loken haft gröna hytter och tendrar liksom röda hjulringar. Läste nyligen en artikel om detta. Dessutom köpte TGOJ 7 st G2 lok av SJ varvid några av dem blev TGOJ fägade! Kanske skulle göra det med ett G2 lok???? Med tiden så försvinner ju färgen och går mer och mer mot svart. |
4 bifogad(e) fil(er)
Har börjat bygga och även testkört loket med ljudet och nyutvecklade rökscenarier.
Så här ser det ut just nu. Som ni ser är bufferbordet mycket tomt. Där skall så småningom komma turbinen och växellådan tillsammans med en MASSA ledningar från hytten. Även ändringar på rökskåpet behöver göras och........m.m Hjulen ÄR rödmålade. Strålkastaren HAR 71 som nummer. Buffertplankan HAR 71 som nummer. Beror på att jag endast ändrat i TGA filerna så den riktiga färgen dyker upp i TRAINZ när man laddar in loket. |
Äntligen ett TGOJ Turbinlok den är super snyggt gjort
Snyggt jobbat Vovven Hälsningar Kenta978 |
Snyggt vovven! Ja, ser verkligen jättetomt ut fram på loket ;)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009