![]() |
Ånglok SJ S1 1922
2 bifogad(e) fil(er)
S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953.
NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika. Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan, men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik. S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916? (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928? (England) Vissa funktioner i DriverMode förutsätter att du startat och stoppat loket minst en gång innan du kan aktivera dem, såsom exempelvis: Aktivera injektor utlopp Aktivera cylinder utlopp m.m Hytt beskrivning i CAB mode: Placera musen över ett av nedan uppräknade föremål. Aktivera vänster musknapp, håll den nedtryckt och flytta musen fram/tillbaka. Vindrute torkare (på/av) Strålkastare fram (på/av) Hyttbelysning (på/av) Lokbroms (Ger broms effekt, men bör ENDAST användas då loket går ensamt) Utblås injektor på förare och eldare sidan (Endast ljud) Utblås cylindrarna (Endast ljud) Ångvissla (Ljud) Stolar på förare och eldar sidan (Upp/Ned + ljud) Öppna eldstadsluckan (Ljud + öppnas/stängs) Sotaren (Endast ljud) Sandventil (Ljud) Lok: http://www.mediafire.com/download/6k...2013_06_28.rar S1 hytt: http://www.mediafire.com/download/v5...2013_06_23.rar |
Tyvärr så blev det ett fel i S1 1922:s konfigurationsfil beträffande engine spec.
Ni som vet hur ändra i config filen skall göra 2 ändringar. 1 I config filens början, omkr rad 16. Ändra enginespec <kuid2:448495:50204:1> till enginespec <kuid2:448495:50205:1> 2 Under kuid table (Slutet av config filen) Ändra enginespec <kuid2:448495:50204:1> till enginespec <kuid2:448495:50205:1> Alternativet är att ladda nedan fil till er dator. Filen innehåller alla S1 lokets CDP specifika filer. http://www.mediafire.com/?jxxpglaozaq4z3c |
SJ S1 1922 uppdaterad med följande:
1. Reglera kol och vatten 2. Generator ljud. Startas först då loket gjort en start/stopp körning Nedladdning S1 1922: http://www.mediafire.com/?w3h7rzg0g6afbb7 |
Den sistnämnda länken (SJ S1 uppdaterad) fungerar inte.
|
Citat:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2013_09_12.rar |
Alldeles riktigt att länken försvunnit.
Jag tog och städade på Mediafire för en tid sedan och då försvann tydligen ovan länk. Men nu finns den igen: http://www.mediafire.com/download/t4...2013_09_12.rar |
Citat:
|
Ny version av S1 1922 (Med samma nya features som S1 1912):
1. Ny engineConfig där loket med STOR möda kan dra ett 1000 tons i 30 km/t på PLAN bana. (G2 1414 orkar 14-1500 ton i 30 km/t på PLAN bana) Mätningarna utförda under CABMode körning. I och med engine ändringar måste ni från och med nu ge akt på vatten nivån i pannan när ni kör i CAB MODE Glöm därför INTE I tangenten för att fylla på vatten och O tangenten för att stänga av. Alternativ: I hytten aktiveras injektorn. Detta senare ger snabbare utslag. Ge också akt på trycket i ånglådan (Steam chest). Lek då med fyllningsgraden. 2.Röken har också ändrats 3.Liksom hytten vars 2 manometervisare för ångtryck nu ger mycket bättre precision. lok: http://www.mediafire.com/?ng3d9lhh4jk8abn OBS ny hytt: http://www.mediafire.com/download/er...k_Interior.cdp |
Ny version av SJ S1 1922
https://www.mediafire.com/convkey/df...vh1gfj886g.jpg
1. Nytt versionsnummer 2. Synkronisering ångljud och ångpuffar 3. ALLTID ångpuffar uppför backe större än 10 promille. Kunde tidigare omotiverat stoppa under större stigningar. 4. Några fler rök scener. 5. Tuff start. Kolla tidigare presenterad video snutt. Obs. Kan ta upp till en minut innan eldaren börjar kola. Vänta sedan ytterligare ungefär en minut innan du startar tåget. + Inget flimmer Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
Ny version av SJ S1 1922 för TANE eller äldre versioner
http://s23.postimg.org/trx1xm4xn/S1_1922_2016_Feb.jpg
Fönster och dörrar öppnas/stängs slumpmässigt. Gäller alla Trainz versioner. New keyboard features (controlset) in Cabin/DCC mode for TS12 or TANE: http://s19.postimg.org/ye4na740j/New...n_Activate.jpg http://s19.postimg.org/vy2twclxv/Newsotare_Activate.jpg http://s19.postimg.org/p8wagc0lv/New...r_Activate.jpg Controlset DCC mode understöds endast i TS12 eller TANE: Gå till Surveyor mode.(Behövs bara göras en gång) Tryck "Main menu" Under TS12:_____________________ Under TANE: Välj Options _____________________ Välj Settings ____________och sedan ____________ Control Settings Gör nu enligt bilden: http://s19.postimg.org/ttb49a1ar/Act...et_Control.jpg Anm: 1. Finns 2 versioner av SJ S1 1912: TANE TS12 eller äldre. 2. Hytten (Swedish oldstyle steam cabin ) finns också i 2 versioner: TS2010 eller äldre TS12 eller TANE Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009