Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Borde vi återreglera järnvägen? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34255)

bönan 2013-05-27 19:33

Borde vi återreglera järnvägen?
 
Ja, vad tycker medlemmarna på forumet? Personligen tycker jag att järnvägen fyller en alltför viktig funktion för samhället för att få vara konkurrensutsatt. Alltihop borde återställas under en myndighet som ansvarade för hela rasket. Tänk så mycket bättre det skulle fungera... :visslar:

Men det finns säkert många andra uppfattningar i frågan, så det vore kul att höra lite vad ni andra tycker!:)

Totte 2013-05-27 21:56

Här på Allmänt om tågsimulator?:confused::rolleyes:

bönan 2013-05-27 22:45

Oj, jag la tråden i fel forum. Den skulle ligga i allmänt om järnvägar och tåg. Förlåt! Moderator får gärna flytta den. :o

mikban 2013-05-30 08:27

ja här i Danmark har vi iaf DSB som beviset för att tågbolag inte ska få sköta för mycket själv..

bönan 2013-05-30 08:51

Är det mycket problem med tågtrafiken i Danmark? När jag var där för två år sedan och åkte Köpenhamn - Odense och tillbaka var det inga problem alls! :)

GBSF 2014-01-08 17:01

Järnvägen tillhör folket.

Nils Blid 2014-01-12 23:07

Att svara på den här frågan är omöjligt. Spår och alla s a s fasta föremål (kontaktledningar m m ) ögs av svenska staten genom Trafikiverket. En stor del av landets persontrafik sköts av regionerna - de är också samhällsägda. Återstår Green Cargo- Jag vet inte bolagskonstruktionen.

I stora drag har samhället kontrollen över järnvägen - på gott och ont.

Ingen röst från mig.

Nisse

Pursche 2014-01-13 06:51

Vi kan inte återreglera allt, det är omöjligt så länge vi är med i EU.

Det man kan återreglera är underhållet på järnvägen där vi rent teoretiskt skulle kunna ge tillbaks allt till Trafikverket, samma Trafikverk som idag är upphovet till de senaste problemen.

Ett Trafikverk som är ihopslaget mellan gamla banverket och vägverket och där 70% av alla i ledande befattning kommer från Vägverkets sidan och inte kan ett skit om järnväg. Ett trafikverk som i alla fall i mina ögon är det mest pengaslösande verk vi har i Sverige där oerhörda summor går till alla småchefer som sitter och inte gör någonting. Miljarderna försvinner i stora svarta hål.

Det är till dessa man får återreglera underhållet till. Det, mina vänner, är inte svaret på de små problem vi har idag på järnvägen.

baloo406 2014-01-13 10:02

Jag är inne på samma linje som Pursche. Att återregelera hela järnvägen till statlig kontroll. Trafik och Banunderhåll, skulle bara resultera i att en väldig massa skattepengar åkte in i systemet. Mer än vad det gör idag.

Men att staten behåller infrastrukturen i ett bolag. Sen får bolagen som använder spåren, betala för det. Och då menar jag inte en symbolisk summa, utan en övervägande del av vad det kostar att underhålla banorna.

Dela sen upp trafikverket ingen, mellan dom olika trafikslagen som det var innan.

bönan 2014-01-13 13:54

Jag är av åsikten att samma organisation ska sköta allt, inklusive infrastruktur, underhåll och trafik. Om det sedan skulle ske genom återgång till "gamla SJ" (före 1988) eller genom införandet av ett amerikanskt system med en mängd olika bolag som sköter sin del av nätet låter jag vara osagt.

I många av de länder där tågtrafiken fungerar som bäst är inte järnvägen upphackad som i Sverige. Exempel på detta är Japan och Schweiz, bland annat.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009