Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Textur efterlysning (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33503)

spyfrog 2012-11-07 21:42

Textur efterlysning

Hej

Vi borde kanske egentligen ha en sådan här tråd under allmänt 3D men jag tror att fler tittar här nästan så jag la det här istället.... :grin:

Jag behöver lite hjälp - jag söker efter en bra bild att använda som texturförlaga för en fjäder till en hjul på min DONJ personvagn, litter Bc...
Problemet med de fjädrar jag har är att de är för godsvagnar och dessa var mycket kortare och tjockare än personvagnsfjädern för litt BC - jag skulle behöva en bra bild på en fjäder som är ungefär dubbelt så lång som en vanlig godsvagnsfjäder.

Tyvärr funkar det inget bra att "dra ut" godsvagnsfjädern till rätt längd, det blir knäppa proportioner.

Marcus Gustavsson 2012-11-07 22:11

Egentligen går det att bygga fjädrarna i 3D, det är faktiskt inte så många polygoner extra som man tänker att det ska vara.
Men för att ge ett tips för texturer, gå gärna in på cgtextures.com, dom har mycket användbara texturer man kan använda sig av för sina projekt, jag använder mycket av deras material som grund för mina projekt.

spyfrog 2012-11-07 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 269892)
Egentligen går det att bygga fjädrarna i 3D, det är faktiskt inte så många polygoner extra som man tänker att det ska vara.
Men för att ge ett tips för texturer, gå gärna in på cgtextures.com, dom har mycket användbara texturer man kan använda sig av för sina projekt, jag använder mycket av deras material som grund för mina projekt.

Jo, jag använder CGTextures till mkt men jag har inte sett att de har vagnsfjädrar där?
Men jag kanske får bygga fjädern i 3D då och texturera den med något rostigt och sen rendera en bild av den till low poly modellen....

bjornl 2012-11-07 22:27

Hej Spyfrog

Jag tror jag har fotograferat långa DONJ personvagnsfjädrar.

Jag kollar imorgon.

Marcus Gustavsson 2012-11-07 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 269893)
Jo, jag använder CGTextures till mkt men jag har inte sett att de har vagnsfjädrar där?
Men jag kanske får bygga fjädern i 3D då och texturera den med något rostigt och sen rendera en bild av den till low poly modellen....

Finns lite fjädrar, men inte mycket.
Att rendera ut texturen är faktiskt en lika god idé som att försöka hitta en annan textur.

Skickar strax ett PM till dig om en sak som har med detta att göra.

spyfrog 2012-11-07 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 269897)
Finns lite fjädrar, men inte mycket.
Att rendera ut texturen är faktiskt en lika god idé som att försöka hitta en annan textur.

Skickar strax ett PM till dig om en sak som har med detta att göra.

Ser fram emot det.
Jag upptäckte att lans fjäder på SV1 vagnen inte är så dum i likhet heller, jag kanske kan använda den. Eller Björnls om han har en bild...
Det lär väl lösa sig iaf! :tumme_upp:

lan 2012-11-08 06:09

Du får gärna använda Sv1s (eg. F5s) fjäder, hojta till om du vill ha meshen!

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 269899)
Ser fram emot det.
Jag upptäckte att lans fjäder på SV1 vagnen inte är så dum i likhet heller, jag kanske kan använda den. Eller Björnls om han har en bild...
Det lär väl lösa sig iaf! :tumme_upp:

spyfrog 2012-11-08 21:53

Björn har skickat mig en snygg bild på fjädern, maskad och klar....
Tack så mkt Björnl och även tack lan för erbjudandet. :ber::applad:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06.