Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Stänga av ljud och rök på ånglok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32738)

vovven47 2012-06-15 10:27

Stänga av ljud och rök på ånglok
 
Är det nån som har en idé hur göra med ovan 2 features?
Ångloksljudet kommer från asset enginesound och röken från en TFX fil.

bjornl 2012-06-15 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 262945)
Är det nån som har en idé hur göra med ovan 2 features?
Ångloksljudet kommer från asset enginesound och röken från en TFX fil.

Hej

En tanke bara, kan man scripta så att man byter mellan två olika enginsound assets respektive TFX filer?

Kan man det blir det ju enkelt för då kan man ju ha sådana som är tysta/rökfria och byta till och från dom.

svenolov 2012-06-15 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 262945)
Är det nån som har en idé hur göra med ovan 2 features?
Ångloksljudet kommer från asset enginesound och röken från en TFX fil.

Först en motfråga. Ärver ditt skript klassen STLMotorVehicle? Om så är fallet, så kan du använda redan befintliga och kommande funktioner i STLMotorVehicle.
Jag har en ny version av STL Library på gång som inte är testad ännu (kommer till hösten/vintern). I den versionen kan man stänga av både rök och motor. Används f.n bara för dieselfordon (testas med Y6:ans startnyckel) men ska implementeras även för ångmaskiner.

Om du inte använder klassen STLMotorVehicle, så får du uppfinna hjulet på nytt. Men om jag ska kunna ge dig ett bra svar så måste jag få lite mer information om hur ditt "rökskript" ser ut just nu.

vovven47 2012-06-15 16:17

Så här ser min klass ut:

include "locomotive.gs"
include "common.gs"
include "gs.gs"
include "World.gs"
include "msMotorVehicle.gs"
include "trainz.gs"
include "vehicle.gs"
include "interface.gs"
include "MapObject.gs"
include "stringtable.gs"
include "soup.gs"

class R isclass MsMotorVehicle
Antar att MsMotorVehicle inkluderar STLMotorVehicle !!
Åtminstone så fungerar mina STL koppel utan problem.
Är fortfarande bara nybörjare på det här med scripteriet, men trägen.......

Vad gäller reglera röken så använder jag följande metoder från MapObject.gs:

SetPFXEmitterRate(0,0,4.0);
SetPFXEmitterLifetime(0,0,3);
SetPFXEmitterVelocity(0,0,2.0);
SetPFXEmitterMinSize(0, 0, 0.15);
SetPFXEmitterMaxSize(0, 0, 4.0);
SetPFXEmitterStartColor(0,0,255,255,255,180);
SetPFXEmitterEndColor(0,0,255,255,255,180);

Så kan jag använda dina ej uttestade metoder för rök/motor av?

svenolov 2012-06-15 18:09

Så här ser strukturen ut: Locomotive < MsMotorVehicle < STLMotorVehicle.

Locomotive är Aurans "standardklass" som ligger till grund för följande klasser.
MsMotorVehicle innehåller koppel, bryggor, bälgar, slutljus, hel/halvljus, mm.
STLMotorVehicle innehåller STL's standardisering av "texture replacement", dörrhantering vid lastning/lossning på industrier/stationer och rökhantering.

Motsvarande klasser (med samma funktioner) som bygger på standardklassen Vehicle finns också. Vehicle < MsVehicle < STLVehicle.

Om du inte kan vänta på nästa uppdatering av STL Library och behöver en akut lösning så skulle det underlätta för mig om jag fick ta del av din config, och kod där du hanterar rökeffekterna och tiderna. Skicka ett PM eller använd mejl adressen som finns i STL Script Library (config.txt).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009