Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bruna ellok! Uppdatering???? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32188)

lan 2012-03-09 21:29

Bruna ellok! Uppdatering????

1 bifogad(e) fil(er)
Det finns en mängd gamla fina svenska el-lok från STW o.a. Gemensamt är att dom saknar genombrutna fönster, och behöver snyggare texturer på boggier och framför allt vettiga hytter. Jag och Ekan har väl försett de flesta med STL-koppel men det finns mycket kvar att göra om man vill och har lust. Dessa gamla kämpar tycker jag vore värda en renässans! Hytter och genombrutna fönster kan jag nog ordna vad det lider, boggier vet jag vissa som kan fixa????

Är detta intressant eller skall vi ta till Törnrosa igen och vänta 100 år till på Prinsen?

micke321 2012-03-09 21:37

Vore trevligt med en uppdatering av dem.

Bengan 2012-03-09 21:46

Kan bara säga detsamma som Micke.
Dom har väl 10 år på nacken nu, så helt fel känns det inte.

rely 2012-03-09 21:50

Dessa modeller är ju en del av den svenska trainz historien! Jag tycker verkligen att dom skulle förtjäna en upprustning av en av de bästa trainz byggarna som jag känner till! Då menar jag dig LAn! ;)

Jag är mycket intresserad av att se en updatering av dessa kämpar! :tumme_upp:

Emmy 2012-03-09 21:54

Jo det skulle vara kul om dessa gamla "trainz kämpar" fick sig en uppfräschning. För om jag har förstått detta rätt så är dessa modeller rätt så gamla. :)
Även X2.an och 80-talsvagnarna är rätt gamla, men om det skulle vara möjligt att fräscha upp dessa modeller det vet jag inte?

Men en sak är säker, dessa modeller har betytt mycket för svensk tåg sim. :)

stina 2012-03-09 22:24

Ja gärna Lan...

vi i Stina-konsortsiumet.. är "kära" i denna era.. och i dessa lok.. så vi hoppar jämfota om detta sker...

Jockes 2012-03-09 22:39

Visst skulle det sitta fint med en uppdatering av dessa! Fast vissa (tex Hg) har ju redan väldigt fina hytter, men som tyvärr ej är körbara från (utom med tangentbord då)... Hg är dessutom en riktigt fin modell! Dessutom ser dem väldigt fina ut med dem texturerna ekan har försett dem med! Men lite uppdatering skulle man inte klaga på! :rolleyes:

lan 2012-03-09 22:47

Kul att så många "tände" på denna idé. Detta var en tid då svensk lok-konstruktion stod på toppen, långt innan Traxx, Bombardier, Alstrom m.fl. invaderade landet. Dessa gamla lok gick i regn och snö, troget och utan klagan! Vad har vi idag - vid minsta nederbörd???

Vi får väl köra ett s.k. "joint venture" så får vi se vart det leder???

:ber:

spyfrog 2012-03-09 22:57

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 257927)
Kul att så många "tände" på denna idé. Detta var en tid då svensk lok-konstruktion stod på toppen, långt innan Traxx, Bombardier, Alstrom m.fl. invaderade landet. Dessa gamla lok gick i regn och snö, troget och utan klagan! Vad har vi idag - vid minsta nederbörd???

Vi får väl köra ett s.k. "joint venture" så får vi se vart det leder???

:ber:

Brunlok = kvalitet.
Detta projekt låter bra!

ekankal 2012-03-10 00:35

Låter ju riktigt intressant det här :).
Då kanske man kan släppa taget om USA ett tag ;):):D.
Faktum är, att jag faktiskt har förbättrat (tycker jag i.a.f, haha) så gott som alla texturer på dom flesta lok oxå, så dom kanske kan komma till användning om det här blir verklighet!!??

Jockes 2012-03-10 01:33

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 257946)
Låter ju riktigt intressant det här :).
Då kanske man kan släppa taget om USA ett tag ;):):D.
Faktum är, att jag faktiskt har förbättrat (tycker jag i.a.f, haha) så gott som alla texturer på dom flesta lok oxå, så dom kanske kan komma till användning om det här blir verklighet!!??

Oja, här måste jag helt klart hålla med! Du har gjort så loken nästan ser nya (hmm.... gamla lok men ser ut som nya... :D) ut med dina texturer. Dem ser dem alltid riktigt professionella ut. Men en fråga till lennart; om det bli verklighet detta, blir dem som med Y7an, en ombyggnad av lokkalles modell, eller helt "nybyggda" lok? :) Är riktigt intressant att följa dina arbeten så!

ekankal 2012-03-10 02:23

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 257950)
Oja, här måste jag helt klart hålla med! Du har gjort så loken nästan ser nya (hmm.... gamla lok men ser ut som nya... :D) ut med dina texturer. Dem ser dem alltid riktigt professionella ut.

Tack Jockes :).
Jag vill inte låta skrytig, men jag har förbättrat texturerna på dom lok som jag redan har målat om alltså (fast inte "hunnit" släppt än), så dom nya (ifall det blir något av 'ett) blir strået bättre isåfall :).

Janne 2012-04-07 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 257952)
Tack Jockes :).
Jag vill inte låta skrytig, men jag har förbättrat texturerna på dom lok som jag redan har målat om alltså (fast inte "hunnit" släppt än), så dom nya (ifall det blir något av 'ett) blir strået bättre isåfall :).

Va? Har du förbättrat mina texturer, eller rättare sagt gjort egna som är bättre? Hur är det möjligt Ekan? Ekan, det där är mina barn. Mina små gullegrisar. Ska du göra mig barnlös? :oskyldig: Nej, jag tror jag får ta två Valium och lugna nerverna. :visslar:

När det gäller Lan så håller jag med. En ny modell vore inte fel. Jag har försökt få loss modellerna Mats gjorde år 2000 men jag har inte lyckats få tag på honom. Tanken var att jag (eller någon) skulle förbättrat dom till 10-årsjubiléet i Februari förra året. Synd att det sprack.

Det är som jag brukar säga att den som väntar på något gott får aldrig någonting.

ekankal 2012-04-07 20:57

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 259345)
Va? Har du förbättrat mina texturer, eller rättare sagt gjort egna som är bättre? Hur är det möjligt Ekan? Ekan, det där är mina barn. Mina små gullegrisar. Ska du göra mig barnlös? :oskyldig: Nej, jag tror jag får ta två Valium och lugna nerverna. :visslar:

När det gäller Lan så håller jag med. En ny modell vore inte fel. Jag har försökt få loss modellerna Mats gjorde år 2000 men jag har inte lyckats få tag på honom. Tanken var att jag (eller någon) skulle förbättrat dom till 10-årsjubiléet i Februari förra året. Synd att det sprack.

Det är som jag brukar säga att den som väntar på något gott får aldrig någonting.

Janne, dina orginaltexturer vågar man inte röra, dom är ju dina "patent", hehe.
Mina texturer är ju liiite fusk med myyycke' fototexture (hehe), men om dom är något bättre för det, det vet jag inte ;):D.

Men om jag ska vara lite seriös, så dom förbättringarna jag babblar om, gäller mina texturer på bl.a F-loket, och texturerna till Da (+ några till ;)), dom har jag fixat å justerat massor av fel å missar på, så dom börjar väl se skapliga ut nu :grin:.
Sen har jag väl varit på bruna Dm/Dm3:an oxå (en Dm färgade av sej i grön oxå [NSB El 12]), men vi får väl se om det blir några nya modeller som man kan tapetsera dom texturerna på ;):).

Janne 2012-04-07 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 259398)
Janne, dina orginaltexturer vågar man inte röra, dom är ju dina "patent", hehe.
Mina texturer är ju liiite fusk med myyycke' fototexture (hehe), men om dom är något bättre för det, det vet jag inte ;):D.

Men om jag ska vara lite seriös, så dom förbättringarna jag babblar om, gäller mina texturer på bl.a F-loket, och texturerna till Da (+ några till ;)), dom har jag fixat å justerat massor av fel å missar på, så dom börjar väl se skapliga ut nu :grin:.
Sen har jag väl varit på bruna Dm/Dm3:an oxå (en Dm färgade av sej i grön oxå [NSB El 12]), men vi får väl se om det blir några nya modeller som man kan tapetsera dom texturerna på ;):).

Bra att du tog det som ett skämt (med en liten gnutta allvar i).

Menar du att du ersätter mitt mästerverk med en fototextur? Dm3? Nu måste jag ta två valium, kanske tre. Luktsalt får tas fram också. Ska det hålla på så här får jag skriva in mig på psyk.

Skämt åsido, du gör ett jättebra jobb och tack för din hjälp så att jag fick in min vagn i TS2010/12. Ovärderligt. :)

Det är självklart att du sätta på de texturer du vill ha. Själv gillar jag de där texturerna som man ritar i något ritprogram. Vad gillar du? :foto:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.