![]() |
Test med bangårdsritning........
5 bifogad(e) fil(er)
i Trainz med DEM-karta.
Har gjort lite tester, med att få in en bangårdsritning i Trainz. Har gått sådär, måtten från ritningen, stämmer inte till 100% med måtten i Dem-kartan. Så man får improvisera lite och ändra på avståndet lite grann på raksträckorna t.ex. Lägger inom kort upp Spånga station i downloads-delen och undrar, om det finns intresse för fler bangårdar och stationer gjorda på det här sättet. Kanske det blir roligare, att bara bygga en liten del, av en station som finns i verkligheten och att man kanske inte tröttnar, för att projektet blir för stort. Så om intresse finns för fler bangårdar och stationer, så kanske möjligheten finns. Att någon bygger en eller två stationer och lägger upp dessa för nedladdning. Så får man själv på frihand, försöka knyta ihop varandras byggen med egna bord. Själva spårdragningen, får man göra själv efter bästa förmåga efter ritningen. Bangårdsritningen är gjord som scenery-objekt och hittas under namnet Map Spånga station 1980 (då ritningen är från detta årtal). Så man behöver inte bygga just på DEM-kartan, om man inte vill. Utan man kan placera ut den själv och bygga eget landskap. På kartan finns det några pilar, som pekar mot norr. Så om man vill ha kartan, som den ska vara. Så letar man reda på en av dessa pilar och lägger kompassen i närheten, sen är det bara att vrida på kartan, som när man vrider ett hus t.ex. tills pilen på kartan stämmer överräns med kompassen. Kastar jag bort onödig tid, på ingenting, om jag gör fler bangårdar eller kan detta vara något värt att satsa på???????????????? Vad tycker ni???????????? |
Härligt Bengan, tack för denna. :tumme_upp:
Enda problemet jag har med den är att om man lägger ut animerade växlar får man lätt fatt i spårplanen, så den flyttar på sig. Så om det hade gått att låsa objektet (spårplanen) så den inte går att röra hade det varit fin fint :) |
Citat:
|
Häftigt, Bengen, mycket häftigt - inte minst för undertecknad som står i begrepp att omvandla Melleruds nuvarande station till tidigt 60-tal. Spårplanen skrämmer mig.
Har man en bra spårplan så verkar det svåra väldigt enkelt. Man lägger rakspåren exakt efter kartan, markerar växlarna med ett litet trevligt hus - och vips har man en i stort sett färdig bangård. Sen är det bara att ta bort underlaget och jobba vidare. Det tar väl några månader eller så. Det här sättet att jobba på är till för stora och komplicerade bangårdar. Då är nyttan mycket stor. Handlar det däremot om mindre bangårdar är det lite mer tveksam, eftersom man kan använda sig av kartor på nätet etc. Hur själva tekniken går till begriper jag mig inte ett dugg på. Jag kan göra en hyfsad spårplan men hur gör jag sedan...? Kan du hjälpa mig Bengan? Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Melleruds bangård har jag och årtalet stämmer rätt hyfsat till ditt önskemål. Daterat 26/2-63. Nackdel är att skalan saknas på ritningen, men det ska nog gå att lösa på något sätt. EDIT: Klippt och klistrat ihop, dom tre bangårdsdelarna av Mellerud. Ligger i rar-filen nedan Nisse, du kan väl kolla av den och se, om det var detta du önskade. |
5 bifogad(e) fil(er)
Sådär, Nisse.
Mellerud fixat och ligger i Downloads-delen inom kort tillsammans med en DEM-karta över Mellerud. Tyvärr, så stämde inte kompass-riktningen på kartan överräns med kompassen i Trainz. Men får hoppas, att kartbiten är till hjälp iallafall för byggen. |
Bålsta
5 bifogad(e) fil(er)
Bålsta station 1979 strax uppe i Downloads-delen. Har för mig, att stationen låg några 100 meter mer norrut, än vad den gör nu, sedan pendeltågen började gå dit. Ritningen stämmer då mer överräns med DEM-kartan då också.
|
Enköping
5 bifogad(e) fil(er)
Tar väl och lägger upp Enköping också i Downloads-delen. Sen avvaktar jag med fler DEM-kartor med spårplaner över diverse stationer tillsvidare och fortsätter senare, om intresse finns för sånt här. Så att jag inte sitter och kastar bort, allt för mycket tid, på ingenting.
|
Hej Bengan.
Nej jag tycker du gör ett utmärkt jobb som vill lägga ut ritningarna så fortsätt med arbetet. Nu har jag bara ett problem som säkert går att lösa när jag lägger ett spår på ritningen så syns det inte men lägger jag utanför ritningen så syns dom. Vad gör jag för fel ? M.V.H H-E Hedström |
Citat:
Bra ide´bengan, det måste va ett bra sätt att få bangårdar nästan exat efter verklighet.:tumme_upp: |
Bra Björn - har du fler trix i rockärmen så fram med dem.
Nisse |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Det verkar som om du inte fått svar på detta. Ja, man arbetar som sagt i lager. Det finns två grupper, den översta för routen och den under är för sessions. Klicka på plus och skapa ett nytt lager. Kalla den för växlar eller vad du vill. Jobba på detta lagret, men först: Klicka på låset för de andra lagren så de blir låsta. Då kan du inte oavsiktlig flytta något som ligger på dessa lager. Du kan flytta objekt mellan lagren genom att klicka på objektet (i objektmenyn och "?"-tecknet) och välja vilket lager det skall ligga på. När du är klar kan man lägga ihop alla lagren med knappen till höger nedtill på bilden. Prova dig fram om du inte förstår min beskrivning. Lycka till. Hälsningar |
Frövi Station
2 bifogad(e) fil(er)
Dem-karta med bangårdsritning på Frövi station läggs upp i Downloads-delen inom kort.
|
Gnesta station
2 bifogad(e) fil(er)
Dem-karta med bangårdsritning på Gnesta station läggs upp i Downloads-delen inom kort.
|
Hallsberg
8 bifogad(e) fil(er)
Något att bita i, för den som har tålamod.
Dem-karta med bangårdsritning över Hallsberg läggs upp i Downloads-delen inom kort. Då Hallsbergs bangård är så stor, så har jag fått dela upp ritningen på 3 delar, så man får pussla lite. Alternativet annars, hade blivit en väldigt suddig ritning, som man knappt såg dragningen av spåren. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009