Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Godis och dryckes-automater med belysning (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31283)

mazter 2011-11-10 00:20

Godis och dryckes-automater med belysning
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag är ute efter några lysande automater som man kan ställa ut på perrongerna, t.ex. coca-cola och pepsi automater. Jag har hittat några på DS, men alla har inte belysning i mörkret.

Bifogad fil 47880

Av 14 automater så är det 4 som lyser. Dem 3 smalare modellerna lyser fint + Selecta-maskinen, men inte dem lite bredare som skulle passa bättre in på min station.
Någon som vet hur man möjligen kan gå till väga och få dem att lysa?
Har testat med att fixa nya alpha-kanaler i PS, men med inte med något lysande resultat.:Fnissa:
Har gjort en ny mapp i mappen som heter night och lagt filerna där precis som dem andra som har nattbelysning och sedan ändrat i txt-filen osv. men så klart att det inte funkade.
Kan ju inte det där med Blender och Gmax och allt vad de heter, annars skulle man ju ha byggt egna.:vetej:

Ps! Bygger en överdäckad station så det skulle se snyggt ut med lite färgglada mackapärer på perrongerna. Tänkte lägga in lite bilder på stationen sedan när jag lagt på locket så att säga...

lan 2011-11-10 00:26

Jörgen,
posta en länk till nån av dom som INTE lyser så kan jag titta på det! Och på nån som lyser!

leoj 2011-11-10 10:21

nightmesh? :/

spyfrog 2011-11-10 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 248861)
nightmesh? :/

Leoj är på rätt spår. Det som behövs är att man måste lägga till en nightmesh.

mazter 2011-11-10 11:36

Hej lan
Okej, försöker mig på att länka, hoppas det blir rätt.

Coke pop machine 2, som lyser
http://www.auran.com/TRS2004/DLS_dow...wnloadID=39091

Vending Machine 01-pepsi, som inte lyser
http://www.auran.com/TRS2004/DLS_dow...wnloadID=80186

Vore toppen om det lyckades att fixa det på ett enkelt sätt.

lan 2011-11-10 13:25

Det är, som leoj säger, en, mapp som heter t.ex. nite som innehåller en mesh som bara är ett plan, texurerad p.s.s. som framsidan av automaten och placerad 1 mm framför den. När den skall vara tänd sköts av taggen night-mode, (taggen night är nog obsolete i senare versioner av Trainz).

Detta i config:


(night "nite")
night-mode "lamp"
light 1


default-night
{
mesh "nite/nite.IM"
night-mesh-base "default"
}

mazter 2011-11-10 19:05

Tack för svaren.
Såg att denna "Coke pop machine 2" inte har en alpha-bmp-fil som "Selecta"-maskinen har i sin night-mapp, fast det spelar väl ingen roll i det här läget kanske.
Får iaf inte det att funka.

Ingen som hittat liknande automater på andra håll i trainzvärldens hemsidor som man själv missat??

Hmm, jag får väl börja lära mig Gmax eller Blender och bygga egna saker.
Vilket är bäst av dem, eller finns det nåt annan billigt (gratis) program som är bättre?

lan 2011-11-10 20:35

Jörgen,
om du skickar ett PM till mig med din egen mejladress så kan jag kanske fixa till något, det är ganska snabbt gjort för mig (tror jag - det är ganska enkla mesher). En kul start vore om du gick ut och tog lite bilder rakt framifrån på lite olika automater (gärna i "upplyst" tillstånd), sen är det lätt att fixa till resten. Då kanske vi får en uppsättning svenska automater! Ett förslag bara! "Take your time!"

mazter 2011-11-10 21:31

1 bifogad(e) fil(er)
Ibland slår man knut på sig själv. :ide:

Varför göra en nightmesh som jag tänkte först, i stället för att göra tvärtom.
Man tar ju en automat som har nightmesh redan, som Selecta-automaten och sedan klipp och klistra i PS.
Hittade en hyffsad bra bild i google bildsökning på en automat och klippte ut själva "innehållet" och använde den.
Målade över det röda med svart färg.
Sedan ändrade jag bara lite grann på alphakanal-filen i night-mappen så den passade den nya bilden,
och vips så var det fixat, rätt okej enligt mig.

Bifogad fil 47890
Den jag ville fixa belysning på i mitten, den högra som jag sedan klonade och resultatet den vänstra.

Taket(!) blev kanske inte riktigt hundra eftersom den tar en bit av vänstra övre hörnet på fronten till den.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009