![]() |
Den optimala vagnen !?
1 bifogad(e) fil(er)
Under samarbetet kring ett smalspårskoppel av STL-dignitet har jag upptäckt vissa saker som man kan göra med Trainz om tid, intresse och kunskap finns. Jag gjorde en liten hybridvagn för testning, byggd på min CF4 till normalspår, men nu omgjord till 891-spår. Här kommer den enorma potentialen av Trainz ihop med goda och kunniga medarbetare till sin rätt!
Vagnen har utbytbar textur, öppningsbara lastdörrar och fönster, passagerarstöd vid stationsuppehåll, automatik av gaveldörrar, grindar och lastdörrar och destinationsskyltar. Dessutom hytt så man kan kliva runt i vagnen. Som om inte detta var nog har vagnen nu fått STL NGKoppel, dvs. animerade koppel där man kan välja mellan minst fyra olika typer. Givetvis fungerande slutsignaler och lyktor, Och både dag- och nattinredning! Tack till Svenolov, Korvtiger och Bjornl ! |
:applad::applad::applad:
|
Hej
Har just haft äran att provköra den. Det är det bästa jag har sett, punkt... full stop. MVH / BjörnL |
Citat:
Jag tror jag lider av MSTS syndrom! Diagnosen tyder på det, säger min läkare. |
Otroligt snyggt jobb!!
|
2 bifogad(e) fil(er)
En variant, fritt ur fantasin, men inte helt olik vissa vagnar?
|
Fattar inte mycket av hur ni trollar, men förstår konceptet och kan bara bli imponerad. WOW! :tumme_upp::ber:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Nja, trolleri är det inte, bara massa rutin som vi fått på vägen! Här är en vagn som fatiskt finns? Anten Gräfsnäs Järnvägs vagn nr 120, fd. SJ 100330, inköpt i småland. Som ni märker har jag börjat beträda den "smala vägen". Vagnen var lättgjord av Hs-vagnen, skala bort onödigt, krympa till 891mm-norm och texturera om med ny textur, en dags jobb.
Pellerins margarinfabrik låg i Olskroken när jag var ung. Pellerins var stort innan Bregott och Milda fanns. |
3 bifogad(e) fil(er)
Mitt sökande efter den optimala vagnen fortsätter. Putsat lite till på Pellerin-vagnen och den uppför sig riktigt bra nu. Sen lyfte jag över en av SGGJ Kalkvagnar och skalade om till 891 mm spår och lastprofil och då återkom det gamla problemet med lasten 1 km under jord. Vagnen syns inte i 3D-fönstret i Surveyor, att sätta "use-parent-bounds" till 1 på lasten hjälper inte i TS2010 utan man får tillverka en särskild "preview-mesh" för 3D-fönstret. Annars inga problem med generiska laster. Några bilder från dagens experimenterande:
1. Kalkvagnen lastad och med alla luckor öppna. 2. Pellerin-vagnen med kött och mjölk i lasten, mindre ventiler och annat finputs. 3. Att mjölk innehåller kalk vet väl alla - men knappast på detta "set". Bilden visar ett kopplat s.k. enkammarkoppel med kulan slängd över haken för att förhindra ofrivillig "avkoppling" ! |
Imponerande vagnar Lan!
Jag är också väldigt förvånad över att Pellegrin funnits - trodde att det var någon form av skämt eftersom det rimmar på margarin... :) |
Kanske lite OffTopic?:
Jodå, fransmannen Edmund Auguste Pellerin hade en fabrik i Göteborg, alldeles intill järnvägen där. Huset finns kvar än i dag och används för småföretagare, dock ingen som tillverkar margarin. Kanske en målad vagn som passar just margarin är på gång? Hälsningar |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009