![]() |
DONJ - är detta rätt väg?
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jag har en fråga till er skickliga ladskapsdesigners som har mer erfarenhet än jag. Jag skulle gissa att banvallen längs stora delar av banan såg ut som det ser ut på Jädraås bangård idag. Så jag har fotograferat stationsgruset i Jädraås och gjort en marktextur av den. Sedan testade jag att skinna om Korvtigersspår (sorry Korvtiger men det är bara ett test) till ungefär samam ballasttextur och detta blev resultatet. Vad tycker ni, ser det vettigt ut och är det rätt väg att göra om banan efter detta utseende på spår och banvall. OSA.... MVH / BjörnL |
Jag är kanske inte så bra på att bygga landskap men jag tycker helt klart att du är på rätt väg (eller ska man säga spår?) med spåret.
|
Det där är rätt sätt att jobba på! Ser väldigt bra ut. Själv är jag rätt värdelös på att bygga landskap, men med lite växtlighet och stenar mm kommer det att se väldigt naturligt ut.
|
2 bifogad(e) fil(er)
I stora drag ser det jättebra bra ut, men jag reagerar på att texturen på marken ser pixlig ut på nära håll. Den är inte alls i samma skala som den på banvallen. Det kan vara så enkelt som att vrida på scale vredet i surveior, annars får man göra texturen i högre upplösning. Det finns ingen orsak att vara rädd för typ 1024x1024 texturer den kommer ändå att ligga i minnet på grafikkoret en gång oavsett hur mycket den används.
Sedan kan det vara värt att fundera på om man skall göra 2-3 texturer som går bra att blanda för att bryta upp enformigheten. Problemet är att det här tar tid, och ni har ganska mycket bana att bygga så det får väll bli en avvägningsfråga. Jag har lagt med några bilder ifrån ett testskott jag gjorde för att texturera en sågverksplan. Det jag vill visa är dels skillnaden med högupplösta texturer, dels effekten man kan få av att blanda flera texturer för att bryta upp enformigheten. Man ser också att den plogfåre textur som jag har använt för att göra hjulspår vid virkesintaget egentligen har för dålig upplösning. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Bear
Tack för tipsen:grin:. Jag trodde att man var begränsad till 128*128 pixels för marktexturerna. När jag nu gör om den med 1024*1024 så blir det ju mycket bättre och passar också ihop med en lätt anpassad ballasttextur. Att göra olika varianter av detta är något vi kmmer att ta oss tid med, för tid... det tar ju DONJ. MVH / BjörnL |
Tycker att gruset ser väldigt bra ut på sista bilden. Värt minst ett AB+ enligt den gamla skolans värdering.
Nisse |
Kul att se vad ni med gemensamma erfarenheter kommer fram med. Jag ser små naturliga "knixar" i spåret också, ihop med PEVs Swayer kan det bli ett rejält lyft för "HiFi modelling".
|
Tycker att det ser...
Tycker att det ser riktigt bra ut.. har inte riktigt följt med i DONJ:s alla downloadobjects.. du lägger ner ett riktigt bra jobb bjornl.. har blivit lite ambivalent.. ska jag köra en svensk bana med bl.a DONJ objects eller ska jag köra Märklin-stuk?.. men hinner nog med båda.. i takt med höstens inträde blir det ju mer o mer inneaktiviteter...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009