Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Huvudspår genom station? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30771)

Bengan 2011-08-27 12:07

Huvudspår genom station?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hur är det egentligen med Huvudspår genom en station vid enkelspår.
Är det samma Huvudspår, rätt igenom stationen. Oavsett om man kommer norrifrån eller söderifrån. Eller är det ett huvudspår norrifrån och ett söderifrån?

Se t.ex. min vackra skiss.

Spår 4 rakt igenom i båda riktningarna eller som i mitt färgschema t.ex spår 4 Huvudspår för dom som kommer norrifrån / nerspår och spår 5 Huvudspår för tåg söderifrån / uppspår.

Om det är samma Huvudspår i båda riktningarna. Finns det någon speciell regel då vid tågmöte, att t.ex. nedspår alltid har företräde in på huvudspåret eller tvärtom. Eller är det frågan, först till kvarn som gäller. Alltså vilket tåg som anländer till stationsområdet först.

Rojje 2011-08-27 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 244312)
.
Är det samma Huvudspår, rätt igenom stationen. Oavsett om man kommer norrifrån eller söderifrån. Se t.ex. min vackra skiss.

Samma rakt igenom om det är enkelspår på båda sidor om stationen, är det enkelspår bara på ena sidan om stationen brukar det "rakaste" spåret räknas som huvudspår.


Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 244312)
Om det är samma Huvudspår i båda riktningarna. Finns det någon speciell regel då vid tågmöte, att t.ex. nedspår alltid har företräde in på huvudspåret eller tvärtom. Eller är det frågan, först till kvarn som gäller. Alltså vilket tåg som anländer till stationsområdet först.

Det varierar. Oftast finns det en graf som fastställer vem som skall gå först, är det ett möte så brukar första tåget tas in på sidan om det inte är olämpligt av någon anledning. Ibland ligger det fast vilket spår som skall användas om det t.ex. är resandeutbyte på stationen, att ett visst spår alltid används i riktning mot A-stad.

Bengan 2011-08-27 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje (Inlägg 244315)
Det varierar. Oftast finns det en graf som fastställer vem som skall gå först, är det ett möte så brukar första tåget tas in på sidan om det inte är olämpligt av någon anledning. Ibland ligger det fast vilket spår som skall användas om det t.ex. är resandeutbyte på stationen, att ett visst spår alltid används i riktning mot A-stad.

Tack.

Låter logiskt, att tåget som var först till kvarn. Får ta sidospåret, då är det bara, är att släppa förbi det andra tåget på huvudspåret, utan en massa krångel.

Andreas 2011-09-03 22:29

Men det är ungefär som tågen mellan Malmö - Ystad. I Svedala så är där ju dubbelspårigt på stationen men sträckan är bara på ett spår.

Där kommer alltid tåget från Malmö in på "sidospåret" medan det alltid är Ystadtåget som kommer in på stationens "huvudspår".

Vet inte om det är uppgjort att det alltid ska göra så eller ej.

svenolov 2011-09-04 15:58

Om det är enkelspår på linjen så är det ett spår som är "huvudtågspår" genom stationen.
Om det är dubbelspår på linjen så är det två "huvudtågspår" genom stationen.
Om det är fyrspår på linjen så är det fyra "huvudtågspår" genom stationen.

Och detta oavsett vilken riktning tågen kör. Lägg alltid tågvägen (växlar) för dessa tågspår i Surveyor.

bear 2011-09-04 20:57

Åtminstonde i äldre regelverk, tillexempel säo av 1950 års modell så anges det i tjänste tidtabellen vilket spår varje tåg skall tas in på. Om detta inte stämmer med vad infartsignalen, man hade vid den här tiden i princip tågvägssignalering. Så är det bara att stanna, för antagligen ligger det då infart emot det andra tåget. Om spårändringen är känd vid avgång ifrån föregående bevakade station så offerter föraren.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009