![]() |
DONJ öppen vagn lit M mod 1879 bromsad
1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det snart dags att släppa två nya vagnar.
Det är DON,s andra serie vagnar från 1879 (12 st) som främst var avsedda för malmtransporter men naturligtvis användes till allt möjligt. Jag börjar med en bromsad så är den obromsade en baggis att göra sedan. De får egna enginspecar så att vi kan lägga upp vagnarna på DLS. (korvtiger, jag har lånat av dig hoppas det går bra)? Som ni ser kan den lasta produkten DONJ sligmalm från anrikningsverket nu. Dessa fjuttvagnar hade ju mindre hjul och koppel som sitter på en lägre nivå än DONJ,s övriga vagnpark, jag undrar hur de gjorde i verkligheten för att koppla ihop vagnar från olika epoker? MVH / BjornL |
Snyggt som vanligt Björnl! :tumme_upp:
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga för att inte komma med plattityder... :grin: Några frågor bara: *) ser jag rätt i att kopplet har "hästsko" hålet vänt neråt istället för uppåt? om inte så ska öglan stå upp och inte hänga ner har Korvtiger lärt mig. ;) *) hur löste man bromsarna för dessa vid införande av luftbroms? Kanske man slopade vagnarna, vilket också skulle förklara hur man löste problemet med höjden på kopplet.... Eller införde man luftbroms och höjde kopplet? Tänker på att det väl var luftbroms som gällde 1930? |
Snygga vagnar, påminner mig lite om SJs littera I1/I3 (på privatbanor även J/J3) som användes för allt möjligt. Något som ligger på ritbordet...
Angående kopplen, så kan de använt vagnar med olika koppel i olika ändar, dock så tror jag snarare att dessa vagnar fick byggas om när koppelhöjden ändrades. Hur stor var höjdskillnaden mellan dessa och andra DONJ-vagnar? Det är bara att kopiera engineconfigera och lägga upp på DLS (så slipper jag göra det) Trevligt vore det ju förstås om du nämnde vem som suttit och räknat på siffrorna du kopierar... :rolleyes: |
Hej Korvtiger och Spyfrog
Tack för att ni gillar den.
Tanken är att den skall se ut som den såg ut av slutet av sin karriär, dvs. i början 1900 talet sliten och eländig. Kopplen är modellerade efter ritningarna som Rolf Steen gjort i sina böcker och där är dom vända neråt. Jag skulle gissa att man kom på efter ett antal år at det var en korkad ide och byggde nya koppel med öppningen uppåt. Sedan vände man efterhand de gamla kopplen men kanske inte alla och överallt för jag har sett bilder på båda varianterna från nutid. När det gäller höjden så är det ca 12-15 cm vi talar o och jag tror att jag läste någonstans att DON bl.a. satte på större hjul för att åtgärda detta. 1879 års hjul är ju mindre än den diameter de använde sedan. Eftersom DONJ hade byggt om eller gjort sig av med merparten av dessa vagnar runt ca 1910 å måste dom ju även ha transporterar mal på andra vagntyper fram till 1927, det gäller bara att forska fram vad det kan ha varit för några. Tack korvtiger för att vi får använda dina engine specar som bas. Jodå jag lovar att du står omnämnd som ursprunglig författare i configen. :grin: MVH / BjornL |
Hej!
När det gäller denna serie vagnar så var alla vid tryckluftbromsens införande 1912 antingen skrotade eller ombyggda till finkor (nr 22-25 har jag för mig?), vilka endast fick genomgångsledning. G 22 finns ju fortfarande kvar i Jädraås, den har mycket riktigt större hjul för att komma upp till "hög" koppelhöjd. Däremot är JTJ CN 13 (underredet är från DONJ M 13) i originalskick vad gäller hjulstorlek. Kopplen vad mycket riktigt vända nedåt från början, men blev troligen redan i samband med leveransen av lok 3-5 (år 1888) vända uppåt. Varför kan man fundera på, men det kan ha att göra med klämrisken? Snyggt bygge föresten, men vagnarna ska nog egentligen vara svarttjärade om du vill ha dem i trafikskick... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009