Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Grönlagd växel (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30000)

Nils Blid 2011-05-24 18:49

Grönlagd växel

1 bifogad(e) fil(er)
Försöker köra autopilot via trackmark. Från station A till B (mötesstation) fungerar det bra. Däremot är det tvärstopp när jag skall gå vidare till station C. TRS 2009 vers 3.3 bråkar om ”Missing Lever”. Klickade på utfartssignalen och fick fram en rund grön cirkel vid en av växlarna. Är det dags att byta ut den eller vad skall jag hitta på?

Nisse

Pursche 2011-05-25 09:40

Jag har precis samma fel på min bana Inlandsbanan 1935. Jag har kontrollerat alla splinepoints men kan inte hitta någon 'gömd' växel som inte har en level.....

Rojje 2011-05-25 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 237879)
Försöker köra autopilot via trackmark. Från station A till B (mötesstation) fungerar det bra. Däremot är det tvärstopp när jag skall gå vidare till station C. TRS 2009 vers 3.3 bråkar om ”Missing Lever”. Klickade på utfartssignalen och fick fram en rund grön cirkel vid en av växlarna. Är det dags att byta ut den eller vad skall jag hitta på?

Nisse

Länge sedan jag höll på med Trainz, men har du provat att flytta väljaren en bit framåt eller bakåt alternativt kicka bort den och sedan lägga till den igen?

Hobo 2011-05-25 11:54

När jag har fått problem med växlar, har jag oftast helt enkelt tagit bort dem och lagt till en ny. Det brukar lösa problemen! Ibland även bytt ut en bit av rälsen tillsammans med ny växel.

Nils Blid 2011-05-25 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Hobo (Inlägg 237911)
När jag har fått problem med växlar, har jag oftast helt enkelt tagit bort dem och lagt till en ny. Det brukar lösa problemen! Ibland även bytt ut en bit av rälsen tillsammans med ny växel.

Exakt vad jag gjort men den vackra gröna cirkeln är kvar och autopilot-körning äör omöjligt.

Nisse

Pursche 2011-05-25 20:54

Jag brukar köra en sväng och lyssna efter det karaktäristiska växelljudet (Sitter med TS12 med nya ljudet) och hör alltid vid vilken spline det gömmer sig en växel. Har under eftermiddagen hittat 7 st gömda växlar på linjen. De kommer av misstag om jag itne håller ned CTRL när jag lägger rälsen utan hela tiden klickar två gånger, en för att starta, en för att sluta och sedan igen för att starta nästa bit.

På tal om en annan sak, visst fanns det väl något som gjorde att fönstret förljde med när man lägger räls så att man slipper högerklicka sig fram varje gång?

Nils Blid 2011-05-26 12:55

Det här hänger jag inte med i, Pursche. Endera kör du i Driver och då ser du ju inga splines eller så arbetar du i Surveyor och då kan du inte köra. Kanske du kan utveckla ytterligare. Och det där med Control och rälsläggning förstår jag inte heller. Har du möjlighet att ge en liten lektion?

Men räkna med att jag är inte smartare än en femteklassare.

Mvh

Nisse

Pursche 2011-05-26 20:52

Kör linjen i driver, lyssna på 'växlingsljudet' när loket rullar genom växeln. Det hörs väldigt tydligt i TS 12 i alla fall. Det knirkar till ungefär som i verkligheten. om du hör samma ljud när du sedan är på linjen så kontrollerar du var du är och går in på suveyor på samma ställe.
Den splinsen som finns där gör du en 'move' på och då ser du att det finns två spår. Det lilla stickspåret tar du bort.

Om du lägger räls så klickr du en gång och sedan en andra gång till när du hittat punkten dit rälsen skall gå precis som vanligt. När du sedan lägger nästa rälsbit får du först klicka en tredje gång, då på sista splinsen och dra iväg nästa rälsbit till nästa ställe då du klickar fjärde gången för att släppa räslen där. Det gör ju alla när vi bygger.

Om du vill slippa detta håller du ned CTRL när du klickar andra gången och då fortsätter muspekaren att sitta fast i sista splinsen och du kna fortsätta. Det jag har för mig gick förut var att när du klickar andra gång så hoppar kameran fram så att du hela tiden följer med mälsen när du bygger den..... Har jag drömt detta eller hur får man fram detta?

Nils Blid 2011-05-29 16:47

Tack, Pursche!

Det låg en gömd växel i andra delen av min bana. Växelljudet var väldigt lätt att höra, men jag tror att man måste köra från olika håll för att uppfatta ljudet. Så var det för mig.

Nu fungerar autopilotkörningen tvärs igenom hela banan.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.