Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Läsa cdp filer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29404)

CGD 2011-03-17 14:21

Läsa cdp filer
 
Finns det något program som kan läsa en cdp fil och se vilka KUID nummer som ingår. Utan att behöva installera i Trainz.

Rc611 2011-03-17 14:30

Content Manager?

CGD 2011-03-17 15:05

Hur då Rc611?

Rc611 2011-03-18 07:40

Du installerar ett program som heter Content Manager när du installerar Trainz.
Du dubbelklickar på cdp filen och Content Manager öppnas och så klickar du på "Today" så ser du dagens filer.

leoj 2011-03-18 10:09

Så nej, det finns inget sätt att kolla en CDP utan att öppna den och installera

Rc611 2011-03-18 14:42

Man måste ju inte installera filen, bara man vill kolla på den så kan man ju öppna CM.

CGD 2011-03-18 22:43

Rc611.

Du måste förklara dig bättre hur du gör. Om jag öppnar en cdp fil i Content Manager så blir den installerad i spelet. Så hur gör du för att öppna den utan att installera den?

Rc611 2011-03-20 20:05

Det låter som du har gjort något så att dom installerar sej själva,
jag bara öppnar CM klickar på "Today" och ser vilka filer som finns.
Ex. Bogeys osv.

Bengan 2011-03-20 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av Rc611 (Inlägg 233052)
Det låter som du har gjort något så att dom installerar sej själva,
jag bara öppnar CM klickar på "Today" och ser vilka filer som finns.
Ex. Bogeys osv.

Såvit jag vet, så är det bara på saker som är uppladdade på DLS. Som man kolla på detta vis. Tror att CGD är ute efter, att kunna kontrollera på samma sätt, med nedladdade cdp-filer från andra sidor. Vilket jag inte tror går.

sealpower 2011-03-21 00:09

1 bifogad(e) fil(er)
Allt och jag menar verkligen ALLT går att öppna i Anteckningar/Notepad :D
Givet att det mesta bara blir rappakalja, men i CDP-filers fall går texten i config-filerna delvis att urskilja, därbland kuid-nummer.

Så våldöppna bara grejerna i Anteckningar, tryck Ctrl+F för att söka, mata in "kuid" , enter och Voila! Ett antal träffar med kuidnummren på de ingående komponenterna. Man får visserligen gräva lite djupare för att se vad de olka grejerna är, men men det är ett fungerande om än dock primitivt sätt att få arbetet gjort:rolleyes:


Reviderat:Sök på "kuid:" (med semi-kolon) istället, då slipper ni alla kuid-table noteringar och liknande och får bara med själva numren
Bildvis:

leoj 2011-03-21 00:27

@sealpower
jag tro dessvärre inte din metod fungerar, för så vitt jag förstår så ska man ner till avsnittet "kuid-table" för att se vilka objekt som ingår?
(nu har jag inte trainz på denna dator, så kan inte se om det stämmer eller ej)
Du får gärna rätta mig nu om jag har fel

sealpower 2011-03-21 00:46

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 233090)
@sealpower
jag tro dessvärre inte din metod fungerar, för så vitt jag förstår så ska man ner till avsnittet "kuid-table" för att se vilka objekt som ingår?
(nu har jag inte trainz på denna dator, så kan inte se om det stämmer eller ej)
Du får gärna rätta mig nu om jag har fel

Har gjort ingående tester på några av mina egna skapelser, där jag vet vad de innehåller och kan sluta mig till följande:

*Metoden fungerar - Man kan se vilka enskilda objekt filen innehåller, men det går inte urskilja vilka dependencies ett enskilt objekt har (vilket bara är bra eftersom annars skulle man få en hel lista med kuid-nummer utan att veta vilka som faktiskt ingår i arkivet och vilka som krävs av grejerna i det)

*Cdp-filernas struktur är uppbyggd så att allt material läggs sektionsvis på varandra, där varje objekt är några tusen rader text (alla texturer, mesher, allt ska beskrivas i text) och det enskilda objektets kuid-nummer står alldeles i början av sin sektion.

*cdp-filer skapade i 2009 och nyare är mycket snyggare än de i 2006 och äldre:rolleyes:


Exempel: IORE103-104.cdp hämtat från banbyggarna innehåller två kuidnummer:
<kuid:364762:1021>
<kuid:364762:1038>
vilket om jag minns låter rimligt, kan inte kolla för jag har inte trainz på den här datorn, men det låter bekant. Åtminstone så är 1021 själva loket Iore 103. Boggier och strömupptagare ligger i en annan cdp-fil och den verkar stämma den med.

CGD 2011-03-21 12:32

Man kan ju ladda ner cdp filer från alla håll och kanter runt världen. Många anger inte ens ett KUID nummer utan det står bara ett namn på ett språk som jag inte förstår. Det är inte heller ovanligt att dessa cdp filer är ett hopplock utav många cdp filer och därför kan innehålla flera KUID nummer. Det finns ju många olika små tilläggsprogram till Trainz och dess filer men som sagt finns det någon som listar och visar alla KUID nummer.
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter men jag råkar ut för att om jag hämtar en bana från DLS så saknas det ändå massor av KUID nummer. Dessa finns att hämta på sidor utspridda över hela klotet. Men om man som jag har laddat hem massor med cdp filer kan det finnas en chans att rätt fil redan finns på hårddisken. Men var?!? Tänk om det fanns en funktion hos CM som även höll koll på vilka cdp filer och KUID nummer du redan har lagrade på din hårddisk. Måste jag tillägga att jag menar filer som ej är installerade i något Trainz.

svenolov 2011-03-21 16:56

Jag förstår vad du menar, CGD, och jag förstod vad du menade redan i första inlägget.

Problematiken känner nog de flesta igen. Man laddar t.ex. hem en bana där det saknas 100 tillbehör som uppladdaren inte ens har tänkt på att man behöver. Det är inte bara på DLS som detta inträffar, utan även hos oss på vårt lilla forum. Även om jag tycker att den som laddar upp någonting ska se till att det är komplett, eller åtminstone ge länkar till tillbehören, så hjälper det inte dig och mig just nu.

Ett fristående program som listar KUID nummer från en *.cdp och som sen söker av hårddisken, vore absolut bra att ha. Jag kanske tillverkar ett sån't program, då behovet tydligen finns.

EDIT: Om alla uppladdare tänkte lite längre, så skulle vi inte behöva detta program, men nu är det som det är.

CGD 2011-03-21 23:48

Bra nyhet
 
Bra nyhet!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009