Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Borttappad tender (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29196)

Nils Blid 2011-02-23 22:51

Borttappad tender

Under testet med nya E-loket för 2009 ver 3.1 har jag tappat bort tendern. Den ligger med all säkerhet någonstans i programmet. Jag har tidigare lagt in en tidigare version av tendern. Innan den nya versionen lagts in har jag letat efter den gamla för att ta bort den. Inga spår finns, har sökt också. När jag laddar in den nya tendern får jag till svar ”Task complete”. Tendern är spårlöst försvunnen i Surveyor.
Begripliga råd efterlyses.

Nisse

spyfrog 2011-02-23 23:17

Prova att bygga om databasen. Detta kan ju visserligen ge alla möjliga problem men har man tappat bort något är det nog det bästa man kan göra.

svenolov 2011-02-24 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 230739)
Prova att bygga om databasen. Detta kan ju visserligen ge alla möjliga problem men har man tappat bort något är det nog det bästa man kan göra.

En nyfigen fråga i sammanhanget.

Vilka möjliga problem kan en databasreparation få?

spyfrog 2011-02-24 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 230774)

Ja, det är en bra fråga. Jag vill minnas att jag fick ett helt gäng saker satta som "obsolete" och att de blev oanvändbara en gång när jag byggde om databasen men det kan ju berott på andra saker.

Bengan 2011-02-24 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 230737)
Under testet med nya E-loket för 2009 ver 3.1 har jag tappat bort tendern. Den ligger med all säkerhet någonstans i programmet. Jag har tidigare lagt in en tidigare version av tendern. Innan den nya versionen lagts in har jag letat efter den gamla för att ta bort den. Inga spår finns, har sökt också. När jag laddar in den nya tendern får jag till svar ”Task complete”. Tendern är spårlöst försvunnen i Surveyor.
Begripliga råd efterlyses.

Nisse

Troligen har den gamla blivit överskriven.
Vet inte vad tendern hette innan, i den gamla versionen.
Janne har kanske bytt namn på den.
Jag fann min under namnet SJ L Tender 409, så prova och kolla där.
Själv byte jag namn till SJ E409 Tender, så att den ligger tillsammans med E-loket i listan.

stickanw 2011-02-24 20:03

Tappat tender

Lite retsamt men kan inte låta bli.
Har loket tappat tender. Då får det väl gå till tendläkaren!

Stickanw

GBSF 2011-02-24 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 230797)
Lite retsamt men kan inte låta bli.
Har loket tappat tender. Då får det väl gå till tendläkaren!

Stickanw

Hahaha! Gjorde min dag.

Nils Blid 2011-02-24 23:12

Tendläkaren hjälpte. Tanden tillbaka. Märkligt hur en sak (tand) kan finnas som inte finns.

Nisse

svenolov 2011-02-25 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 230815)
Tendläkaren hjälpte. Tanden tillbaka. Märkligt hur en sak (tand) kan finnas som inte finns.

Nisse

Databasen kan komma i "otakt" av olika anledningar, men väldigt sällan försvinner det någonting som ligger i mappen "local". Det är därför vi gör en "repair" på databasen. Förr i världen så raderade vi "cash filerna" så att Trainz kunde skapa dom på nytt.

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 230774)

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 230776)
Ja, det är en bra fråga. Jag vill minnas att jag fick ett helt gäng saker satta som "obsolete" och att de blev oanvändbara en gång när jag byggde om databasen men det kan ju berott på andra saker.

Men det är ju utmärkt, att vi får besked om att det finns "onödiga" objekt som ligger och skräpar. Då gör ju "database repair" bara sitt jobb! ;) Det är bara att ta bort dom, men man kollar naturligtvis först om man har den senaste versionen installerad.

Den strikta felkontrollen som kom med TS2009/10 är mycket bra och välkommen. Nu har vi en chans att åtgärda alla "dolda" fel. Jag minns hur det var att felsöka felaktiga assets i UTC och TRS2004, som accepterade vad skit som helst i config som kunde ställa till med problem.

Lite OT, men ändå i sammanhanget. Det är lite märkligt att en del klagar på CM, och att spelet inte fungerar med flera hundra röda utropsteken. Som om det skulle vara CMs fel?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:32.