![]() |
3D Object Converter
Snubblande på ett verktyg som påstås kunna konvertera från Trainz .im till andra format.
Dessutom kan programmet visa och skriva ut UV kartor vilket kan vara användbart och man håller på och ändrar i texturer. Du hittar det på länken nedan, för att kunna exportera till interesanta format så måste man dock betala för programmet vilket jag inte har gjort, så jag är inte säker på hur bra den delen fungerar. Däremot fungerar importen alldeles utmärkt (CTRL-U om UV ser felvänt ut). http://web.t-online.hu/karpo/ Jag skulle också tro att attachment points försvinner i konverteringen, men vet som sagt inte. Däremot så kan den dumpa ut information om den i en textfil med kordinater och så vidare. Jag tänkte att detta kanske kunde vara användbart för er som håller på och konverterar äldre modeller och inte har tillgång till orginalfilerna. En licens för programmet går tydligen på 40 euro men då jag just nu inte har något akut behov av det så har jag inte skaffat någon. |
Programmet kanske fungerar i skarp version men det finns ett stort krux! Ett sådant här program möjliggör oseriös användning och rent av stöld av Trainz-materiel. Å andra sidan är programmet säkert väldigt användbart i syfte att lära hur modeller är byggda och skulle vara väldigt användbart för oss som har tillstånd att konvertera modeller.
En liknelse är på sin plats: Om jag köper en kofot finns åtminstone tre användningområden: 1. Jag kan använda den för att göra inbrott och stjäla saker som inte är mina! 2. Jag kan använda för att lära mig bygga och snickra genom att demontera andras byggen! 3. Jag kan använda den till att dra ur spik ur gamla byggen och bygga om dom så dom blir bättre med byggarens tillstånd! Här har vi en etisk-moralisk-juridisk fråga att lösa, intressant. |
Jag ser faktiskt inte riktigt problemet.
Om man bara vill ta credit för en modell eller distribuera den på ett sätt som upphovsmannen inte önskar så räcker det att kopiera filerna och paketera om. I övrigt så borde de möjligheter programmet ger vara ganska likvärdiga med de ommålningar som sker hela tiden. Modifiera modeller för eget bruk är naturligtvis helt okej, och här förstår jag inte vad det skulle vara för skillnad på texturen och själva 3d modellen. Vill du distribuera din ändrade version, säg en O vagn utan lämmar, så får man som lagarna ser ut i dag kolla med den som har gjort den alternativt om det medföljer en licens som tillåter modifieringar. Om man sedan tycker att det är rätt eller fel är en politisk fråga som jag inte direkt anser att hör hemma i det här forumet. |
Jag är helt enig med dig, Bear!
Men jag var med redan vid sekelskiftet(det senaste alltså) och då var det ett väldans hysh-hysh med sådana program, liksom proram á la PEVSoft. OK, Trainz var nytt och revirtänkandet stod på toppen (man ville inte dela med sig av det man var tämligen ensam om att kunna). Men, men, "the times they're a'changing" som Dylan sjöng! Vi får väl hoppas på en öppnare attityd och generösare klimat 2011!? |
Problemet med sådana program (och i synnerhet de kraftfullare grejerna som kan "rippa" data direkt ifrån grafikminnet och inte alls är beroende av filformat) är väl egentligen inte så stort när det kommer till freeware prylar som oss vanliga dödliga sitter och knåpar ihop hemma. Möjligen blir man lätt irriterad på att någon varit och rotat i ens mesher utan tillstånd, men så länge de inte gör små modifieringar och påstår att det är deras egen modell. (Var med om sådant innan jag hamnade i tågsimulatorbranchen:mad:)
De större problemen kommer dessvärre av att det inte finns några direkt hinder (förutom etiska och moraliska, men de gällde ju redan tidigare) att använda grejerna på payware grejer eller på allas vår egna CW RC. För det skulle vara lika illa som all annan piratkopiering. Men för all del, De inbyggda loken, vagnarna och byggnaderna i Railworks skulle ju inte vara helt fel att ha i Trainz och det är inte längre omöjligt... tvärtom det är gjort i en handvänning, men jag tänker då f-n inte göra det och jag hoppas verkligen ingen annan går i sånna tankar. Den här delen av spelmodellerings-världen har länge varit förskonad från sådant som är vardagsmat i många andra spelcommunitys där folks arbete stjäls hit och dit och det är en av de anledningarna jag 2007 slutade modda förstapersonskjutare och kom hit istället och har sedan dess aldrig vänt mig om. |
Citat:
"Det folket vill ha är det vi är skyldiga att ge dom!" - Karl Marx. Välkommen hem till den s.k. markanadsekonomin!!! |
Är väl bara trött, men jag förstod inte riktigt det där.
Jag menade naturligtvis inte att jag trodde du eller någon annan skulle ägna sig åt sådant där, jag var lite väl inne i det jag skrev och hettan av dåliga erfarenheter. Tror nog också att 3D OC säkert är ett bra program om man använder det rätt, syftade mer på andra, lite tyngre grejer vars namn jag låter bli att nämna. |
Citat:
|
Citat:
Vill du, så får du gärna utveckla vad du skriver här. Jag förstår i vart fall inte helt hur du menar med ditt inlägg. Jag är själv väldigt positiv att dela med mig av konstruktioner man gör, så det kan komma kollegor med andra simulatorer än vad jag själv har tillgodo. Därav t.ex. min placering av 3D-modellering i det generella forumet. Jag skulle dock bli starkt missnöjd om mina modeller skulle dyka upp för nedladdning i modifierat skick. Inte för att jag missunnar andra nöjet att modifiera något så det kanske passar bättre för deras bruk, men jag vill ju gärna bli tillfrågad när en sådan operation händer. Det är skillnad med ett statiskt föremål, den är ju upplagd för att användas i en rutt och behöver inte få nått särskilt tillstånd för det. Det är ju syftet med uppladdningen. Så tycker i alla fall jag och så som jag uppfattar sealpower, så är det i stort lika uppfattning. En 3D backwards engineering kan visst vara användbar, men så länge användningen inte inkräktar på vem_som_faktiskt_byggt_modellen, så är det finemang. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009