Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Resgodsvagn FV1 (F5) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27801)

lan 2010-10-01 16:35

Resgodsvagn FV1 (F5)
 
1 bifogad(e) fil(er)
Titta så snygga ritningar man kan hitta om man rotar, inbjuder till bygge!

lan 2010-10-01 16:44

Behöver bra bilder!
 
Om någon har bra färgbilder på FV1(F5) så är jag väldigt intresserad av dom!!!!!
Behöver bra förlagor för att göra foto-texturer.

Marcus Gustavsson 2010-10-01 17:00

Vi har faktiskt en sådan vagn i landeryd! mycket trevliga vagnar! kan se om jag kan fixa lite bilder åt dig!

lan 2010-10-01 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 219262)
Vi har faktiskt en sådan vagn i landeryd! mycket trevliga vagnar! kan se om jag kan fixa lite bilder åt dig!

Vore väldigt värdefullt, annars har jag inte så långt till Landeryd själv. Står den ute? Som du vet behöver jag bilder vinkelrät mot ytorna(helst) och på detaljer, även inredning. Hör av dig!

lan 2010-10-01 20:24

101001 Boggin fixad
 
1 bifogad(e) fil(er)
Det var lätt att fixa boggin till FV1 m.h.a. en av O-boggierna. Det var allt idag.

lan 2010-10-02 09:42

101002 f.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Byggt några huvuddelar, som jag skall rendera och använda för att lägga ihop till en preliminär textur så att jag kan börja mappningen (annars får man all mappning i slutet och då ger man lätt upp för det är så tråkigt). Bara man har vagnens väggar, tak, golv, rambalk, fönster och dörr på plats och renderat varje del till en huvudtextur och en fönstertextur brukar allt flyta på ganska bra sedan.

ekankal 2010-10-02 10:15

Fantastiskus snyggtikum (= en svensk variant på la(n)tin :D).

Bengan 2010-10-02 10:38

Du är otrolig, Lennart.:tumme_upp:

Tråden startad igår 16:35 och idag nästan en färdig vagn.:applad:

Själv startade jag ett enkelt bygge på en Kils, för 4-6 år sedan och har inte fått den färdig än :rolleyes:

trainz_bonden 2010-10-02 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 219300)
Du är otrolig, Lennart.:tumme_upp:

Tråden startad igår 16:35 och idag nästan en färdig vagn.:applad:

Själv startade jag ett enkelt bygge på en Kils, för 4-6 år sedan och har inte fått den färdig än :rolleyes:

Kan bara hålla med Bengan, otroligt snabbt och bra jobbat.:tumme_upp:

lan 2010-10-02 14:38

101002 e.m. Texturframställning
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har renderat huvuddelarna och skapat en högupplöst fil i typ 2048x2048 .psd-format där varje del är ett eget objekt (så man kan flytta och manipulera varje del). Som ni ser har jag lagt på en rektangel med sidans grundfärg och storlek samt även skalat in ritningar (för att kunna skapa lister, nitrader och skuggor på grundrektangeln. Detta är ett tålamodskrävande och långdraget arbetsmoment och man får ta paus ofta och vila ögon och lilla mushanden.

lan 2010-10-02 20:08

101002 kväll
 
1 bifogad(e) fil(er)
Satt ut alla nitrader och skuggningar på texturens vagnsidor, nu skall dom bara skäras ut och kopieras till gavlarna. Otroligt vad man kan göra med lite tålamod och ett bra grafikprogram.

lan 2010-10-02 21:56

101002 sent
 
1 bifogad(e) fil(er)
Mappat vagnen för att se hur texturerna faller ut. Finns lite att göra framöver, men är ganska nöjd "so far".

vovven47 2010-10-03 04:45

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 219298)
Byggt några huvuddelar, som jag skall rendera och använda för att lägga ihop till en preliminär textur så att jag kan börja mappningen (annars får man all mappning i slutet och då ger man lätt upp för det är så tråkigt). Bara man har vagnens väggar, tak, golv, rambalk, fönster och dörr på plats och renderat varje del till en huvudtextur och en fönstertextur brukar allt flyta på ganska bra sedan.

Använder du Blender för att kunna skapa denna modell? Det är väl inte GMax??
För övrigt håller jag med övriga om din modell........:applad:

marmar 2010-10-03 07:33

wow!!!!!!!!:drool: Tänk att du hinner med alla tåg du har byggt!!!!

lan 2010-10-03 13:54

101003 f.m
 
1 bifogad(e) fil(er)
Texturering och mappning av huvuddetaljer så gott som klart. Nu återstår smådetaljer, fästpunkter, märkning, animerade skjutdörrar, gaveldörrar, grindar och övergångsbryggor enl. STL-konceptet. Texturen blev rätt bra utan fototextur?

Jo, jag använder gmax och corel photopaint!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009