Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Tjattråd [Railworks] (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26529)

Micke.L 2010-05-07 22:23

Tjattråd [Railworks]

Såg en tråd med önskemål om vad man kan bygga till Trains, tänkte att det kan behövas i RW också?

Här kan man skriva ned det man saknar till RW, så får vi se om dom duktiga 3D-byggarna tittar in och tar till sig :) Jag är fortfarande under utbildning i 3Dcanvas :p

Själv skulle jag gärna se en svensk modern motorvagn som X31 eller regina?

lan 2010-05-07 22:30

Utmärkt idé Micke!

Med förenade krafter kan vi nog få till mycket svenskt till både Railworks och Trainz (gamla MSTS är jag mer tveksam till! Ledsen Hawk!). Mazz initiativ att försöka bygga med "öppen platform" för olika simulatorer, som med Du-loket, är ett väldigt bra idé. Jag är inbiten "Trainzare" men delar gärna med mig till andra.

Bombardier Train 2010-05-07 22:47

Man vet väl aldrig om det kan komma nya objekt/tåg till MSTS! MSTS lever vidare... ;)

Jag saknar någon kiosk och ATC Baliser. :)

bönan 2010-05-08 00:01

X2 och Y1 vill jag gärna se! Stor kontrast mellan dem...;)

Mazz 2010-05-08 02:02

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210082)
Utmärkt idé Micke!

Med förenade krafter kan vi nog få till mycket svenskt till både Railworks och Trainz (gamla MSTS är jag mer tveksam till! Ledsen Hawk!). Mazz initiativ att försöka bygga med "öppen platform" för olika simulatorer, som med Du-loket, är ett väldigt bra idé. Jag är inbiten "Trainzare" men delar gärna med mig till andra.

Kloka och glada ord! Jag för min egen del tycker det är trevligt att se mina grejjer även i en simulator som jag kanske för stunden inte nyttjar och med tanke på den arbetsinsats som går åt att bygga en modell, så är det ju bra att den kommer till nytta i fler simulatorer. Jag blir dessutom väldigt glad att vi nu idag ser varandra som kollegor i simulatorhobbyn oavsett vad man i huvudsak använder för simulator.

Mina önskemål då: (amenvaddådå, jag tar ju så himla lång tid på mig att bli klar med mina egna byggen, så jag kan väl få önska oxå... :oskyldig: )

Till RW/RS finns det ju hur många byggbehov som helst, men några svenska saker vill jag ändå lyfta fram:

• lador, stora och små, gärna med de här ramperna för att komma in med traktor på övervåningen
  • ängslador (heter dom så??), de små enkla ladorna utan fönster som står ute på åkrarna
  • Stationshus såklart
  • andra järnvägsbyggnader, dvs godsmagasin, lokstall, dressinbodar, vattentorn, vågkurar, förrådsbodar osv

Det fina med såna här saker är att dessa byggnationer är gångbara till alla simulatorer... även om t.ex. Trainz redan har lador, så finns det 1000 olika utföranden i verkligheten, dvs de här sorternas objekt tas nog tacksamt emot oavsett vilken simulator man nyttjar.

:)

Micke.L 2010-05-08 08:52

Lador skulle jag nog kunna ge mig på.. Verkar inte allt för svårt (iaf inte de utan fönster som står en bit från spåren ^^)

Bombardier Train 2010-05-08 10:04

X3 vore också trevligt. :)

Andreas13 2010-05-08 11:47

Y1 och Y31/Y32.:grin:

KMW 2010-05-08 18:44

Är inte så säker på att det behövs en tjattråd, önskemål om modeller dyker upp ändå.
Är inte brist på idéer som gör att det inte kommer så mycket utan
tillgänglig tid och det faktum att vi är ganska få som bygger.
Jag har flera pågående projekt plus några konverteringar som ligger i pipeline.
Listan med idéer för nya projekt är också välfylld med både lok, motorvagnar, personvagnar,
godsvagnar och statiska grejor samt att någon gång komma igång med en egen rutt också.
Ambitionen att få ut grejorna även till MSTS måste jag släppa då dels tiden är knapp nog som den är
och den extra frustrationen att försöka klämma in modeller i MSTS begränsade motor behöver jag inte.
MSTS klarar helt enkelt inte många av de modeller vi nu bygger för RS/RW och Trainz utan större ingrepp.
Det vi behöver är fler som vågar steget att börja göra egna saker och då är byggnader alldeles utmärkt att börja med.
Modellerna blir hyfsat enkla med raka släta ytor och de är inte så komplexa att få in i simulatorerna heller.
Inga motorparametrar som ska finjusteras för ett realistiskt beteende.

henrik645 2011-01-11 20:24

Jag skulle nog helst ilja se X1, X10, X60, Cx och C20 till Railworks/Railsimulator!:)

Pierre 2011-02-21 23:45

Här kommer ett gäng önskemål från mig...

1. Modernt plattformstak. 4,5 m brett, gärna fler bredder!
2. Vet ej vad det heter? Men det man går i från perrongen till stationen ovanför spåren typ i Älvsjö och andra stationer.
3. Tunnelportaler.
4. ATC Balister.
5. Stadsbussar, vanlig och led.
6. Svenska vägmärken.

När det gäller tåg, så vill jag helst se X10, X2 och X3!

Basse 2011-02-22 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 230613)
Här kommer ett gäng önskemål från mig...

1. Modernt plattformstak. 4,5 m brett, gärna fler bredder!
2. Vet ej vad det heter? Men det man går i från perrongen till stationen ovanför spåren typ i Älvsjö och andra stationer.
3. Tunnelportaler.
4. ATC Balister.
5. Stadsbussar, vanlig och led.
6. Svenska vägmärken.

När det gäller tåg, så vill jag helst se X10, X2 och X3!

En del stadsbussar finns på andra sidor men skulle krävas tillstånd att målas om, om det är en tanke istället för att bygga.
ATC Balister finns att ladda ner på en fransk sida.
Vägmärken har väl gjorts en del (varav du bidragit en del med?) Något specifikt du behöver?

Pierre 2011-02-22 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 230659)
En del stadsbussar finns på andra sidor men skulle krävas tillstånd att målas om, om det är en tanke istället för att bygga.
ATC Balister finns att ladda ner på en fransk sida.
Vägmärken har väl gjorts en del (varav du bidragit en del med?) Något specifikt du behöver?

Jag har bara hittat två stadsbussar, ingen av dom hade nån mail adress, så man kunde fråga byggaren om en ommålning. Vet du av fler, får du gärna lägga ut en länk till dom!

ATC Balister har jag inte hittat alls. Har du nån länk?

Vägmärken har jag och Micke L gjort en del, men sånna med ortsnamn tänkte jag på nu.

Pierre 2011-03-02 06:12

Har letat som fasen, men hittar inga bra tunnelportaler, så det är också nått som skulle behövas!

Totte 2011-03-02 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210082)
(gamla MSTS är jag mer tveksam till! Ledsen Hawk!)

Hur vågar du skriva på det här sättet!
MSTS kan bli bättre med hjälp av Open Rails, som kommer snart i färdig skick.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.