![]() |
Är X2000 ett snailtåg och inte snälltåg
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har testat lite och funnit att X2000 inte alls är något snabbtåg precis. I alla fall inte i min bana. Är det något fel hos mig eller har ni det samma?
Så här gjorde jag testet. Jag byggde 27 baseboard i en fyrkant och lade räls som blev 26 km lång. Raka räl och stora mjuka kurvor. Inga backar utan helt plan yta. Satte upp följande aktörer: TGV snabbtåg från SNCF X2000 grålle X2000 Maglev TR08 och MKVI Monorail Rälsen fick bli samma för alla, således inget speciellt för Maglev och Monorail. Lät var och en starta för ett varv och kom fram till följande: TGV accelererade från 0-100 på nästan 1 minut. Nådde topphastigheten 323 km/t efter ungefär 5 minuter. X2000 grålle accelererade från 0-100 på cirka 2 minuter (!) och fick en toppfart på 270 km/t. X2000 tog hela 3 minuter innan den kom upp i 100 vilket är dåligt tycker jag. Tog evigheter innan den ens kom upp i 200. Sämst i testet! Maglev accelererade från 0-100 också nästan en minut och toppfarten blev fantastiska 503 km/tim. Snabbaste tåget i spelet?! Monorail var snabbast i acceleration från 0-100 på 30 sekunder, men toppfarten stannade på bara 125 km/t. Så klart är att X2000 inte är mitt snabbaste tåg. Den var också väldigt långsam i acceleration. Hälsningar |
Plus i Trainz-format! :D
Intressant test, tack Sverker. :) |
Så tågen rullade på bra trots att det saknas kontaktledning? ;):grin:
|
Förvånad över testresultatet.
X2000 grålle accelererade från 0-100 på cirka 2 minuter (!) och fick en toppfart på 270 km/t. X2000 tog hela 3 minuter innan den kom upp i 100 vilket är dåligt tycker jag. Tog evigheter innan den ens kom upp i 200. Sämst i testet! Då måste det vara den gråa färgen, som skapar mindre luftmotstånd. Då dom båda X2:orna har samma enginespec. |
Tja, vad skall jag säga. Om färgen spelar någon roll vet jag inte och om det behövs kontaktledningar likaså. Jag skall göra om testet med ett dubbelspår med kontaktledning och låta de båda köra parallellt så får vi se om jag får något annat resultat.
Vad jag upplever som mest störande är själva accelerationen. Jag hade nog väntat mig lite snabbare där. Jag testade ett tyskt ICE-tåg också om det var liksom X2000 lika "långsamt". Skall också testa X12 och X14 som jag själv åkt och upplevt att de rullar på rätt fort när de lämnat stationen. Hälsningar |
Citat:
|
Tips: Vill man ha bättre drag i X2, så lägg in enginespecen från "Acela Express" (amerikanska X2, finns på DLS).
0-100 på ca 1.5 min, toppfart 306 km/h efter lite drygt 2.5 min om man trampar pellen i botten. |
Hej Ekankal.
Om du med X2 menar X2000 så var det ett bra tips. Skall testa att sätta in Acela Express istället. Jag lät ännu en gång SJ X2000 tävla mot X2000 Grålle på var sitt spår parallellt och fick resultatet: SJ X2000 från 0-100 på 2:50 och i mål (full stopp) 15,328 km senare på 8:40 X2000 Grålle från 0-100 på 1:35 och i mål (full stopp) 15,328 km senare på 7:17 SJ X14 axxade från 0-100 på 0:58 och fick en toppfart på 160 och kom i mål 7:20. Nog testat för idag. Hälsningar |
X2000 ska väl accelerera ganska trögt... Acela Express har väl inget annat än korglutningen gemensamt med X2... Dessutom körs Acela Express med dubbla drivenheter och ingen manövervagn, så det borde väl inte skilja så mycket i fråga om acceleration mot X2?:)
|
Liten klargöring (och inget gnäll på dej, bönan :)).
Menade bara att Acela Express är en Amerikansk MOTSVARIGHET till X2000, inget annat. Sen var det bara ett tips för att få lite bättre sprutt på X-et i Trainz. Om det motsvarar verklighetens prestanda vad det gäller acc. låter jag däremot vara osagt :). |
Citat:
|
Citat:
i mitt spel så går det ännu snabbare för x2000 att accelera det kom upp i 300 på en bana med backar |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29. |