![]() |
T43 - En möjlighet.
Hallå!
Som vissa av er kanske redan sett så efterlyste jag ritningar på T43 loket för ett par dagar sedan, i brist på detaljbilder har jag under dagen bara hunnit dra upp dom grundläggande formerna för loket men hoppas snart på att kunna komma igång med detaljringen. Om någon sitter på bilder med detaljerna som finns på T43 loken skulle jag vara tacksam om dom kunde skicka ett PM till mig. Jag är medveten om att hörnen inte existerar ännu, arbetar fram en smidig lösning för det. Om ni ser något som ser konstigt ut så säg gärna till för man blir lite blind själv när man sitter med det. två bilder på T43:an. http://i185.photobucket.com/albums/x...92/Render1.png http://i185.photobucket.com/albums/x.../render2-1.png Det kommer ta ett tag att få modellen färdig, men jag har som mål att den ska vara så detaljerad som jag kan göra den, så jag kommer ta den tiden jag känner att jag behöver ha för att få den färdig. /Marcus |
de enda grejerna jag kan finna är detaljer som solskydds taket osv men grundformerna är i mina ögon lika iaf :) jag tycker du gör rätt ta dig tid att göra det fullt ut. Man känner sig alltid nöjdare med slutresultatet om man lämnar det ifrån sig "så som man tänkt sig det" än "så som det blev" jag gör samma med de sakerna jag målar ...förutom de gånger jag inser att modellen inte passar in på de sakerna jag vill måla dem till men det är en annan historia keep up the good work:tumme_upp:
|
Jo du ser rätt, men det är för att solskydden på dom andra fönstrerna inte är färdigställda ännu ;) blev inte helt nöjd med formen på det ute på hörnet så jag måste lista ut hur jag ska göra där.
|
Snyggt!
Vad kör du för program? Mitt förslag till hörnen är att du tar vertecieskanten som du har och sedan gör du en vad man i gMax kallade lathe, (Blender: spin) så att du snurrar 90* och på så sätt gör ett fjärdedels halvklot. Rotationspunkten ska vara den övre vertexen. Sedan får du ta bort lite vertecies på de övre vertexraderna eftersom det är en mycket kortare sträcka "runt hörnet" där uppe, alltså behöver man inte lika många vertecies där som där nere där det är längre. |
Slängde ihop dom enkla formerna i Sketchup, just för att programmet är så simpelt, detaljering ska skötas i Maya för att Maya är bättre för det ändamålet, lättare att hålla polygon antalet nere, jag vet att många antagligen inte tycker att det är den bästa idén att göra på det sättet, men jag upplever det som simplare att få in ritningen i sketchup och göra kroppen där, för att sedan föra över modellen till Maya och sköta slutarbetet där.
Jag gör det som känns lättast för tillfället ;) |
bara att köra på det som funkar bäst för dig:) men t 43:an är ett lok som ju är vanligt i Sverige och jag tror att om du lyckas med detta så fint som jag tror du kommer göra så kommer det nog bli en populär nedladning
|
8 bifogad(e) fil(er)
Trevligt Marcus.
Har slängt upp några bilder på henne i denna tråd, men dom har du kanske redan sett. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25756 Slänger upp några nya i denna tråd och hoppas att det är OK för dig. |
8 bifogad(e) fil(er)
Lite mera.
Kanske du hittar någon detalj att ta vara på. |
8 bifogad(e) fil(er)
Några sämre bilder från hytten också. Om du skulle få för dig, att göra en hytt till henne.
|
Man tackar Bengan! Dom bilderna är av stor användning, dom visar många olika detaljer som man missar på en del andra bilder!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Två bilder till.
Nu tar jag det lugnt och överlåter tråden till dig själv ett tag. |
Jaha ja! vad trevlig med lite hytt bilder! alltid välkommet! :tumme_upp: Man tackar!
|
Kul med T43, gillar verkligen det loket, trots att det egentligen är "för nytt" :p för mig. Men, ingen regel utan undantag...
Lite tips från en som inte kan få färdigt så mycket, men tycker desto mer... Ta en extra koll på din "bottenplatta" eller egentligen gångbordet. Jag upplever den som väldigt för tjock jämfört med verkligheten och är det så, så kommer det obönhörligen slå på totala utseendet. Jag rekommenderar dig även att försöka få tag på bra ritningar, så du kan få huvudmåtten rätt, inklusive sådana här delar som faktiskt syns ganska väl. Det är få som klarar av att syfta mått bara på utseende och riktigt tokigt kan det bli om man syftar mått i relation till nått som redan är syftat en gång. Det kommer se fel ut, men är svårt att direkt säga vad som är fel. De mått man behöver uppskatta ska vara sådana som man inte kommer utnyttja som referens för annat mått. För att fortsätta messerschmitta lite, tänk igenom polygonbudgeten ordentligt. Ställ det i proportion till hur väl en del syns och hur "ofta" den finns på modellen. Exempelvis så betyder antal sidor och konstruktion på hjul mycket på det totala antalet polygoner, medan att ha 6 sidor på en avrundning på korgen istället för 4 inverkar bara marginellt på det totala antalet polygoner, men betyder mycket för utseendet. Kosta gärna på dig polygoner där det är värt. Stora svepande ytor, så som rundningarna på motorhuven kommer se mycket finare ut om du tillåter lite fler polygoner där, men kommer inte dra så mycket på den totala polygonbudgeten. Lycka till med modellerandet! :) PS Bengan, suveräna bilder. :tumupp: Som vanligt. |
Tackar för tipsen Mazz! Ska tänka på detta när jag bygger.
anledningen till att gångbordet är så tjock just nu är för att ritningen jag bygger ifrån har en kjol med så jag har modellerat ut ifrån det, och själv tycker jag att den kanske ser en aningens tunn ut för det, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken version jag ska bygga, eller ifall jag ska ta båda. mycket att fundera på :ide: Edit: satt och pysslade med hålen som var vid dörrarna och tycker själv att jag lyckats relativt bra med att täcka dom. http://i185.photobucket.com/albums/x...92/Drrdone.png |
Under dagen har jag inte hunnit med för mycket, det ända man egentligen märker när man kollar på modellen är ju att jag nu lyckas få till rundningen som nu ser på bilden, nu måste jag bara försöka applicera samma lösning till hörnen så..
http://i185.photobucket.com/albums/x...nnelrender.png |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009