Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   En fejkad B5... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25556)

Pierre 2010-01-15 14:38

En fejkad B5...

1 bifogad(e) fil(er)
...blev min första ommålning till RS/RW. Dessvärre hamna SJ-loggan på två ställen på vagnen varav ena felvänt. Ska kolla lite mer på det senare...

Micke.L 2010-01-15 14:39

Trevligt Pierre! Kul att du fått lite koll på repaints nu :tumme_upp:

Pierre 2010-01-15 14:50

Ja, det kändes skönt när man äntligen förstod hur det funka. Det är ju inte så svårt ändå med namnbytet och göra om textur-filen till dds och sen tillbaka till TgPcDx. Och det var ju smidigt som fasen att använda DXTBMP för att skicka bilden till vilket bildbehandlingsprogram man vill!

Däremot var själva texturen inte bra på orginalvagnen. Vagnssidan är uppdelad i tre delar, där iallafall en del används två gånger på båda sidorna. Men har för mig att orginaltågen i MSTS hade liknande "knäppa" texturer!?

Hur går det med målandet för dig då?

Bombardier Train 2010-01-15 15:14

Blev bra! :tumme_upp:

Micke.L 2010-01-15 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 201605)
Ja, det kändes skönt när man äntligen förstod hur det funka. Det är ju inte så svårt ändå med namnbytet och göra om textur-filen till dds och sen tillbaka till TgPcDx. Och det var ju smidigt som fasen att använda DXTBMP för att skicka bilden till vilket bildbehandlingsprogram man vill!

Däremot var själva texturen inte bra på orginalvagnen. Vagnssidan är uppdelad i tre delar, där iallafall en del används två gånger på båda sidorna. Men har för mig att orginaltågen i MSTS hade liknande "knäppa" texturer!?

Hur går det med målandet för dig då?

Just nu målar jag inget, utan försöker få ihop det med tidtabeller till Bergslagsbanan.. Det är svårare än vad man kan tro. Jag måste få fram någon slags grundmall så att mötet på Norrebo ska bli så smidigt som möjligt..

Kommer man för sent till Norrebo så har man förstört AI tågets tågväg, om AI får rött när dom ska köra enl deras tidtabell så fastnar dom och kan inte köra även om det blir grönt. Så man måste på något sätt tima tågen exakt på Norrebo, vilket är svårt som sagt..

Basse 2010-01-16 00:07

Ser bra ut Pierre, jag får fel i filnamnen även om jag gjort som förut. Att originalvagnen också (i mitt fall) blir blå som den ommålade även om de ligger i separata mappar :s
Texturen är ingen rolig lek, man måste tänka både en och två gånger innan man gör om. Däremot om du vill ha loggan i mitten och rättvänd måste du dela den på mitten och lägga den i slutet av vagnsdelen högst upp om du editerar filen. Den blir sedan speglad.

Pierre 2010-01-16 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 201691)
Ser bra ut Pierre, jag får fel i filnamnen även om jag gjort som förut. Att originalvagnen också (i mitt fall) blir blå som den ommålade även om de ligger i separata mappar :s
Texturen är ingen rolig lek, man måste tänka både en och två gånger innan man gör om. Däremot om du vill ha loggan i mitten och rättvänd måste du dela den på mitten och lägga den i slutet av vagnsdelen högst upp om du editerar filen. Den blir sedan speglad.

Tackar!

Hmmm....du har bytt namn på mappen och lagt den brevid Default och Red? Du har ändrat på alla ställen i bin-filen till nya namnet? Eftersom som orginalvagnen blir samma färg som den ommålade, så kanske orginalvagnen av misstag fått bin-filen från din ommålade????? Kolla sökvägen i bådas bin-filer!

Fasen då går det inte med loggan, inte när det är text i loggan...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.