Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Trainz och texturer... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25327)

sealpower 2009-12-23 18:16

Trainz och texturer...
 
Hur var det nu det var med texturstorlekar i trainz? Precis som de flesta andra spel ska det ju vara i potenser av 2. tex 16.32.64.128.256.osv men hur var det på proportionerna? Det finns rätt många spel som är känsliga på den fronten och vill ha exakt fyrkantiga texturer och så har jag jobbat hittills, men hur är trainz i det avseendet? Kan man ha texturer som är tex. 128x512 eller snarare i mitt fall 512x2048?

(Har svårt att klämma in 30-talsvagnen jag smygjobbar på i en fyrkant utan att göra den så liten att man får dålig upplösning på grejerna :rolleyes: )

bear 2009-12-23 18:46

Jag har för mig att det är jämna tvåpotenser som gäller men inget krav på samma storlek i båda riktningarna. Jag tror tom att jag i text från Auran har sett rekommendationer om 512x1024 som loktexturer.

ekankal 2009-12-24 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 199716)
Kan man ha texturer som är tex. 128x512 eller snarare i mitt fall 512x2048?

Inga problem.
Finns bl.a en ganska ny Sgnss-vagn från Hottrainz, där en av texturerna har storleken 256X2048.
Och när jag gjorde ommålningarna på Lokkalles Y1'or, så ökade jag storleken på sidotexturen från orginal 256X1024 till 512X2048, just för att det inte skulle bli så diffust med vissa detaljer.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009