Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Se textur i gmax? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24135)

stora vågen 2009-07-29 10:22

Se textur i gmax?
 
Hur gör man så man ser texturen i gmax efter man har satt dit den?

korvtiger 2009-07-29 10:59

Vet ej hur långt du har kommit men:
1. Gå in i Gmax material editor (den röda kulan med schackrutig top)
2. Tryck på new, välj standard material
3. Öppna rutan maps och tryck på none-knappen på diffuse-color raden.
4. Välj din textur
5. Markera objektet du vill ha texturen på bredvid rutan
6. Tryck på apply och sedan show map in viewport (den blå/vit rutiga boxen)

Sedan måste man göra en sk UVW-mappning för att alla texturbitar ska hamna rätt.
Denna tutorial visar detta:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...tockTutTRS.htm
Från punkt 6 dä texturerna kommer och sedan börjar man UVW-mappa efter punkt 7.

Har du problem så är det bara att säga till! :)

stora vågen 2009-07-29 11:14

3 bifogad(e) fil(er)
Bild 1 så stämmer allt. När jag ska arbeta med det hela blir detta.(Bild 2) Hur får man i samma bild läge som bild ett?

Obs: Nu har får jag får bara in bild 2 texturen. dels kommer denna (Bild 3) när jag klickar på Unwrap UVW

korvtiger 2009-07-29 11:54

Tar och visar hela.
1. Gå in i Gmax material editor (den röda kulan med schackrutig top)
2. Tryck på new, välj standard material
3. Öppna rutan maps och tryck på none-knappen på diffuse-color raden.
4. Välj din textur
(dubbelklicka på bitmap)
5. Markera objektet du vill ha texturen på bredvid rutan
6. Tryck på apply
(6a lägger på texturen på objektet) och sedan show map in viewport (den blå/vit rutiga boxen)(6b gör så att du kan se texturen)


http://i469.photobucket.com/albums/r...iger/gmax1.jpg

http://i469.photobucket.com/albums/r...iger/gmax2.jpg

http://i469.photobucket.com/albums/r...iger/gmax3.jpg

stora vågen 2009-07-29 12:09

Var vänlig läs mitt uppdatterade inlägg. (Svar)

korvtiger 2009-07-30 10:39

För att få tillbaka kameravinkeln som du har i bild ett ska du trycka på knappen F (front). För att få det från höger sida R (right) för att få det bakifrån B (back) För att få det uppifrån T (top) osv. Om du inte hittar rätt kortkommando kan man också högerklicka på texten som bör säga Perspective i bild 2 som finns i 3D fönstrets övre vänstra hörn. Där vidare till Views och där har du alla framifrån, bakifrån osv.

Anledningen till att den gör som i bild 2 är troligtvis för att du använder en "box" istället för en "plane". Det kan också bero på att du har gMax inställt på för låg upplösning. Gå in på Customize längst upp i gMax och välj preferences. Gå till fliken viewports och välj Configure Driver. I den nya rutan som kommit upp ska du trycka ned knapparna "1024" och "512", dvs dom som är längst till höger i rutorna "background texturer size" och "download texture size". Under som ska du kryssa i bägge "Match bitmap size as closely as possible" rutorna som finns under knapparna med siffror.



Anledningen till den sista bilden står faktiskt på den. Det finns andra modifiers (t.ex. lathe, extruder, eller unwarp UVWs) aktiverade. I din första bild ser jag att det är tre stycken unwarp UVW som du öppnat därav att den varnat för att du har modifiers som kan bli konstiga av att du har flera modifiers öppna på samma gång, så att du får ett annat resultat är det du hade innan du gjorde vad du nu gjorde när du fick upp varningstexten. Får du upp den igen kan du kryssa i Do not show this again och sedan trycka yes.

stora vågen 2009-07-30 11:01

Nu fungerar allt. (Än så länge i allafall) Tack för hjälpen.
Kan du vara vänlig och säga hur man ska packa alltet till trainz?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009